لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

پرونده تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به رئیس سابق اف‌بی‌ آی سپرده شد


رابرت مالر بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ ریاست اف بی‌آی را به عهده داشته است.
رابرت مالر بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ ریاست اف بی‌آی را به عهده داشته است.

وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت اعلام کرده است که رابرت مالر، مدیر اسبق اداره تحقیقات مرکزی آمریکا، اف بی‌آی را به عنوان «مشاور ویژه» برای هدایت تحقیقات در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ تعیین کرده است.

به گزارش رویترز، راد روزن استاین،‌ معاون دادستان کل آمریکا در نامه ای این موضوع را به رابرت مالر اعلام کرده است.

طبق این گزارش، وظیفه رابرت مالر به عنوان مشاور ویژه با دادستان ویژه متفاوت است. طبق قانون، دادستان ویژه منصوب وزارت دادگستری است، ولی «مشاور ویژه» خارج از وزارت دادگستری برای تحقیقات ویژه منصوب می شود و ضمن دارا بودن اختیارات، به وزارت دادگستری پاسخگو نیست.

جف سشن، دادستان کل آمریکا، به دلیل نقشش در ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ پیشتر از نظارت بر تحقیقات درباره نقش روسیه از خود سلب مسئولیت کرد و به همین دلیل راد روزن استاین، معاون او تصمیم گیری در این خصوص را به عهده دارد.

گزارش‌ها حاکی است که راد روزن استاین در نامه خود تصریح کرده است: با توجه به شرایط ویژه فعلی، مصالح عمومی ایجاب می کند که هدایت امور دراین خصوص در دست فردی باشد که تا حدودی مستقل از زنجیره نظام اداری، زیر دست و مافوق، است

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هفته گذشته جیمز کومی، مدیر اداره تحقیقات مرکزی آمریکا، «اف بی‌آی» را از سمت خود برکنار کرد. اما روز گذشته نیویورک تایمز مدعی شد که دونالد ترامپ پیشتر از از جیمز کومی، در خواست کرده بود که تحقیقات در مورد مایکل فلین، مشاور مستعفی امنیت ملی آمریکا، را متوقف کند. کاخ سفید گزارش نیوریورک تایمز را تکذیب کرده است.

به دنبال انتشار این گزارش، شماری از نمایندگان دمکرات خواهان تعیین یک دادستان یا مشاور ویژه برای نظارت بر تحقیقات در خصوص نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده اند.

با این حال رسانه های آمریکا گزارش داده اند که معاون دادستان کل آمریکا فقط یک ساعت پیش از تعیین رابرت مالر، کاخ سفید را در این خصوص مطلع کرده است.

در همین حال، رابرت مالر روز چهارشنبه اعلام کرده است که از سمت خود در یک شرکت حقوقی استعفا کرده است. وی گفته است، تمام توان خود را برای انجام این وظیفه به کار خواهد گرفت.

رابرت مالر بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ ریاست اف بی‌آی را به عهده داشته است.

واکنش ها

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در بیانیه ای در واکنش به تعیین «مشاور ویژه» گفته است که تحقیقات اثبات خواهد کرد که هیچگونه «رابطه و تبانی»بین ستاد انتخابی وی و روسیه وجود نداشته است.

رییس جمهوری آمریکا نوشته است: همانطور که بارهاگفته ام، تحقیقات کامل در این خصوص اثبات خواهد کرد که بین ستاد انتخابی من و نهادهای خارجی هیچ رابطه ای وجود نداشته است. مشتاقانه منتظرم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

کریس کوونز، سناتور دمکرات و عضو کمیته قضایی، نیز ضمن استقبال از تعیین رابرت مالر به عنوان مشاور ویژه استقبال کرده و گفته است،‌آقای مالر همان فردی است که برای انجام این تحقیقات نیاز بود و مردم آمریکا به او اعتماد دارند.

چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا نیز از تعیین مشاور ویژه استقبال کرده است.

این در حالی است که پیشتر در روز چهارشنبه پل رایان، رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که با انتصاب یک دادستان مستقل یا یک کمیته تحقیق ویژه که خواست همه دمکرات‌ها و برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه است، مخالفت می‌کند.

آقای رایانتاکید کرده بود که همچنان به دونالد ترامپ اعتماد کامل دارد. وی همچنین خواستار پرهیز از «قضاوت‌های عجولانه» درباره افشاگری‌های گسترده اخیر در رابطه با کاخ سفید شد.

نهادهای امنیتی آمریکا در پایان تحقیقات خود در ژانویه ۲۰۱۷ به این نتیجه رسیدند که ولادیمیر پوتین شخصا دستور انجام اقداماتی برای ایجاد اخلال در انتخابات آمریکا از جمله هک کردن سامانه اینترنتی حزب دمکرات و انتشار‌ ای‌میل‌های آنها را با هدف کمک به پیروزی دونالد ترامپ صادر کرده است.

دولت روسیه بارها دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تکذیب کرده و دولت دونالد ترامپ نیز هرگونه همکاری بین کارزار و یا نزدیکان او با روسیه را تکذیب می‌کند.

XS
SM
MD
LG