لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

ترامپ: برکناری جیمز کومی تصمیم خودم بود


دونالد ترامپ می گوید، اف بی آی تحت مدیریت جیمز کومی دچار آشفتگی شده بود
دونالد ترامپ می گوید، اف بی آی تحت مدیریت جیمز کومی دچار آشفتگی شده بود

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه گفته است،‌ بدون توجه به توصیه‌های مقام های وزارت دادگستری از اول می خواسته است که جیمز کومی، مدیر اداره تحقیقات مرکزی آمریکا، «اف بی‌آی»را برکنار کند.

دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه «ان بی‌سی»تصریح کرده است که جیمز کومی فردی «پرمدعا» و «خودنما» بود. رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده است، «اف‌بی‌آی» در دوران مدیریت جیمز کومی دچار آشفتگی بود.

رییس جمهوری آمریکا در این مصاحبه تاکید کرده است: من می خواستم جیمز کومی را برکنار کنم. تصمیم خودم این بود. ورای توصیه ها،می خواستم او را برکنار کنم.

وی تصریح کرده است که قبلا زمان برای برکناری مدیر اف بی‌ آی مناسب نبود.

دونالد ترامپ روز سه شنبه مدیر اف بی‌آی را برکنار کرد. رییس جمهوری آمریکا درنامه‌ای به جیمز کومی نوشته بود که وی توانایی رهبری موثر اف بی‌آی را ندارد و یک رهبر تازه نیاز است تا اعتماد عمومی به این نهاد را بازسازی کند.

این در حالی است کاخ سفید روز سه شنبه گفته بود که رییس جمهوری آمریکا به توصیه جیمز سشنز، دادستان کل و راد روزنتن، معاون دادستان کل، جیمز کومی را برکنار کرده است.

برکناری جیمز کومی واکنش تند دمکرات‌هارا در پی داشته است. آنها می گویند، اخراج مدیر اف بی‌آی در راستای سرپوش گذاشتن بر تحقیقات این نهاد در مورد ارتباط بین کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه با هدف تاثیر گذاری روی نتایج انتخابات بوده است.

تحقیقات اف بی آی

دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه «ان بی‌سی» همچنین گفته است، سه بار به طور جداگانه در گفت وگو با جیمز کومی از او پرسیده است که آیا اف بی‌آی در حال تحقیق از او است یا نه.

آقای ترامپ اضافه کرده است، مدیر اف بی‌آی هر سه بار تاکید کرد که در مورد من تحقیق نمی کند.

رییس جمهوری آمریکا می گوید،‌دو بار از طریق تلفن و یکبار در جریان صرف شام در این باره با جیمز کومی صحبت کرده است.

دونالد ترامپ در ادامه هرگونه «تبانی» بین روسیه و ستاد انتخاباتی خود را تکذیب کرده و گفته است، روسیه هیچ گونه تاثیری بر رای شهروندان در انتخابات ۲۰۱۶ نداشته است.

آقای ترامپ تاکید کرده است، مداخله روسیه در انتخابات آمریکا ، داستان ساختگی دمکرات ها برای توجیهه شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری است.

شهادت کفیل اف بی آی در کنگره

این در حالی است آندرو مک کیب، کفیل اف بی آی، روز پنجشنبه با حضور در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در خصوص تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ به ادای شهادت پرداخت.

آندرو مک کیب گفت: جیمز کومی از حمایت گسترده بدنه اف بی آی برخوردار بود و هست.

آقای مک کیب در خصوص تحقیقات در باره دخالت روسیه توسط اف بی آی گفته است: اعتقاد دارم که اف بی آی به طور کامل این تحقیقات را به سرانجام خواهد رساند.

وی گزارش در خصوص در خواست جیمز کومی برای دریافت منابع بیشتر در جریان تحقیقات درباره مداخله روسیه را رد کرد.

رسانه های آمریکا روز چهارشنبه گزارش داده بودند که جیمز کومی از وزارت دادگستری در خواست کرده بود که منابع بیشتر در خصوص تحقیق درباره روسیه اختیارش گذاشته شود.

دایان فنشتاین، سناتور دمکرات و عضو کمیته قضایی نیز به خبرنگاران گفته بود، شنیده است که جیمز کومی به دنبال گسترش تحقیقات در خصوص مداخله بوده است.

وال استریت جورنال نیز به نقل از منابعی نوشته است، جیمز کومی پیش ا زبرکناری با رهبران جمهوریخواه و دمکرات کمیته قضایی سنای آمریکا دیدار و در خصوص تحقیقات درباره دخالت روسیه گفت وگو کرده است.

نهادهای امنیتی آمریکا در پایان تحقیقات خود در ژانویه ۲۰۱۷ به این نتیجه رسیدند که ولادیمیر پوتین شخصا دستور انجام اقداماتی برای ایجاد اخلال در انتخابات آمریکا از جمله هک کردن سامانه اینترنتی حزب دمکرات و انتشار‌ ای‌میل‌های آنها را با هدف کمک به پیروزی دونالد ترامپ صادر کرده است.

دولت روسیه بارها دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تکذیب کرده و دولت دونالد ترامپ نیز هرگونه همکاری بین کارزار و یا نزدیکان او با روسیه را تکذیب می‌کند.

XS
SM
MD
LG