لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

«ترامپ خواستار پایان تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد فلین شده بود»؛ تکذیب کاخ سفید


جیمز کومی (در تصویر) در ۱۹ اردیبهشت از ریاست اف‌بی‌آی برکنار شد
جیمز کومی (در تصویر) در ۱۹ اردیبهشت از ریاست اف‌بی‌آی برکنار شد

بنا بر گزارش شماری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جریان دیداری با جیمز کومی، رئیس برکنارشده پلیس فدرال آمریکا، خواستار پایان دادن به تحقیقات در مورد «روابط» میان مشاور امنیت ملی پیشین خود و روسیه، شده بود. کاخ سفید این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌است.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده، جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی که هفته گذشته دونالد ترامپ او را برکنار کرد، یک روز پس از برکناری مایکل فلین، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری، دیداری با آقای ترامپ داشته‌است. در این دیدار شام، آن‌طور که جیمز کومی در یادداشت‌های خود ذکر کرده، ترامپ خواستار پایان دادن به تحقیقات در مورد اتهام‌های مربوط به «روابط» فلین و مقام‌های روس شده‌است.

شماری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، از جمله رویترز، آسوشیتدپرس و نیویورک‌تایمز می‌گویند متن این یادداشت‌ها را دیده‌اند.

کاخ سفید گزارش‌های منتشرشده در مورد درخواست رئیس‌جمهوری برای پایان دادن به تحقیقات، که از نظر قانونی می‌تواند تعبیر به «جلوگیری از اجرای عدالت شود» را، تکذیب کرده‌است.

برکناری جیمز کومی؛ هفته‌ای پرخبر

گزارش‌های تازه در حالی منتشر شده که طی یک هفته گذشته، موضوع برکناری آقای کومی، واکنش‌ها به آن، دیدار آقای ترامپ با مقام‌های روسیه و در نهایت انتشار جزئیاتی در مورد گفت‌وگوهای رئیس‌جمهوری آمریکا و وزیر خارجه روسیه، در مرکز توجهات قرار گرفته‌است؛

جیمز کومی در ۱۹ اردیبهشت از ریاست اف‌بی‌آی برکنار شد. یک روز بعد دونالد ترامپ با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه، و سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشینگتن، دیدار کرد. شامگاه ۲۵ اردیبهشت ماه شماری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به نقل از مقام‌هایی که نامشان فاش نشده گفتند در این دیدار، آقای ترامپ «اطلاعاتی سری» در مورد «داعش» در اختیار مقام‌های روس گذاشته‌است. کاخ سفید این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز از تصمیم خود برای در میان گذاشتن برخی اطلاعات «مربوط به تروریسم و امنیت خطوط هوایی» با مقام‌های روسی دفاع کرده و گفته که این اقدام «حق مسلم» او است.

بنا بر تازه‌ترین گزارش‌ها، رئیس پیشین اف‌بی‌آی، «نحوه» خواسته مطرح‌شده از سوی رئیس‌جمهوری برای پایان دادن به تحقیقات در مورد آقای فلین را در یادداشت‌های خود این‌گونه شرح داده‌است: «امیدوارم موافق این موضوع باشی که این جریان تمام شود برود؛ فلین تمام شود، برود… او انسان خوبی‌ست».

مایکل فلین پس از انتشار گزارش‌ها در مورد «تماس» با سفیر روسیه در آمریکا و «گفت‌وگو در مورد تحریم‌های اعمال‌شده»، در ۲۵ بهمن‌ماه از مقام خود کناره‌گیری کرد. او در نامه کناره‌گیری خود اذعان کرد که در فاصله بین دوره انتقالی دولت ترامپ با دولت گذشته، تماس‌های متعددی با سفیر روسیه در آمریکا داشته و به مایک پنس، معاون رئیس جمهوری اطلاعات «ناقصی» در خصوص محتوای این تماس‌ها ارائه کرده است.

نیویورک‌تایمز می‌گوید در جریان دیدار رئیس پیشین اف‌بی‌آی و رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید، آقای ترامپ در عین حال از درز اطلاعات دولتی به رسانه‌ها انتقاد کرده و از جیمز کومی خواسته تا مسئله تعقیب قانونی خبرنگاران برای انتشار اطلاعات محرمانه را در نظر بگیرد.

تکذیب کاخ سفید، واکنش قانون‌گذاران

کاخ سفید ایالات متحده گفته است گزارش‌های رسانه‌ای در مورد یادداشت‌های رئیس پیشین اف‌بی‌آی، «تصویری حقیقی و دقیق از گفت‌وگو بین رئیس‌جمهوری و آقای کومی نمی‌دهد… رئیس‌جمهوری هرگز از آقای کومی یا هیچ‌کس دیگری نخواسته تا به روند هیچ‌یک از تحقیقات خاتمه دهند».

نمایندگان دمکرات در کنگره آمریکا در مورد گزارش‌های تازه هشدار داده‌اند. سناتور دیک دوربین، دومین نماینده ارشد اقلیت دمکرات در مجلس سنا، گفته است این گزارش‌ها «یکی از جدی‌ترین اتهام‌هایی‌ست که می‌تواند علیه یک رهبر (سیاسی) مطرح شود».

رهبر دمکرات‌ها در سنا، چاک شومر، نیز گفته است «کشور در حال پس دادن آزمایشی بی‌سابقه است».

شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز ابراز نگرانی کرده و خواستار رویت یادداشت‌های جیمز کومی که منبع گزارش‌های رسانه‌ای قرار گرفته، شده‌اند.

جیسون چفتز، رئیسِ جمهوری‌خواه کمیته نظارت در مجلس نمایندگان آمریکا، که در حال انجام تحقیقاتی در مورد روسیه است نیز گفته این یادداشت‌ها نگرانی‌هایی را در مورد «دخالت نامناسب در روند تحقیقاتی که در حال انجام است» ایجاد می‌کند. آقای چفتز گفته کمیته او خواستار رویت یادداشت‌های جیمز کومی‌ست و در صورت لزوم آماده‌است وزارت دادگستری را به ارائه گزارش‌ها مکلف کند.

XS
SM
MD
LG