لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

ترامپ: حمله سایبری علیه دموکرات‌ها در دوره اوباما روی داد و کاری نکردند


دونالد ترامپ در ملک خصوصی‌اش در اسکاتلند در حال بازی گلف
دونالد ترامپ در ملک خصوصی‌اش در اسکاتلند در حال بازی گلف

یک روز پس از آنکه وزارت دادگستری آمریکا علیه ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه به دلیل حمله سایبری علیه حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۱۶ اعلام جرم کرد، دونالد ترامپ با اشاره به اینکه این ماجرا در دولت قبلی آمریکا اتفاق افتاده است باراک اوباما را متهم کرد که در قبال این اقدام به اندازه کافی قاطع نبوده است.

رئیس جمهوری آمریکا که به اسکاتلند سفر کرده روز شنبه ۲۳ تیر ماه در پیامی توئیتری نوشت: «ماجراهایی که دیروز درباره ۱۲ روسی شنیدید در دوران دولت اوباما اتفاق افتاد، نه در دولت ترامپ. پس چرا کاری درباره‌اش نکردند؟ به خصوص که گزارش شده بود پرزیدنت اوباما در ماه سپتامبر از طریق اف.بی.آی در جریان قرار گرفته بود. [یعنی] قبل از انتخابات».

در سال ۲۰۱۶ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رایانه‌های ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون و همچنین رایانه‌های حزب دموکرات هک شد و هزاران ایمیل و اسناد مندرج در این رایانه‌ها ابتدا در وبسایتی موسوم به «دی.سی لیکس» و پس از مدتی در «ویکی‌لیکس» منتشر شد.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه رسما ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به دست داشتن در این حمله سایبری متهم و علیه آنها اعلام جرم کرد.

هویت این ۱۲ افسر روسیه اعلان نشده و گزارش وزارت دادگستری آمریکا نیز سه روز پیش از دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین صورت گرفت.

رهبران آمریکا و روسیه قرار است روز دوشنبه در هلسینکی، پایتخت فنلاند، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

به نوشته آسوشیتدپرس، برخی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از همان دوران این حمله سایبری را به دولت روسیه نسبت داده و گفته بودند که هدف مسکو «کمک به ستاد دونالد ترامپ» و «لطمه زدن به هیلاری کلینتون» است.

آقای ترامپ و مقام‌های ستاد او بارها اتهام ارتباط کمپین انتخاباتی‌اش با روسیه را رد کرده‌اند. روسیه نیز مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را تکذیب می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا صبح شنبه در توئیتی دیگر، با طرح این پرسش که سِرور کمیته ملی حزب دموکرات کجاست و چرا اف.بی.آی مدیریت آن را در اختیار نگرفت، به طور سوالی نوشت: «دولت پنهان؟»

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، هنوز واکنشی به توئیت‌های روز شنبه دونالد ترامپ ابراز نکرده است اما شبکه ان.بی.سی.نیوز به نقل از «چند مقام ارشد دولت او» نوشته است که دلیل این بود که دولت اوباما نمی‌خواست در آستانه انتخابات «شائبه مداخله در روند انتخابات» ایجاد شود و «گمان می‌کردند چون هیلاری کلینتون پیروز انتخابات خواهد بود جنگ سایبری با روسیه ارزش‌اش را ندارد».

بررسی دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا به پرونده‌ای خبرساز در آمریکا تبدیل شده و رابرت مالر، مستشار ویژه، ریاست کمیته تحقیق آن را بر عهده دارد.

پیش از اعلام جرم علیه ۱۲ افسر روسی، کمیته رابرت مالر علیه ۲۰ نفر و سه نهاد کیفرخواست صادر کرده بود.

چهار مقام سابق ستاد انتخاباتی ترامپ یا دستیار کاخ سفید نیز در بین متهمان هستند که تاکنون سه نفر از آنها مقصر شناخته شده و موافقت کرده‌اند که با بازپرسان همکاری کنند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز، ان.بی.سی.نیوز و رادیو فردا / ج/س.ن
XS
SM
MD
LG