لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

دونالد ترامپ: حق مسلم من است که خودم را عفو کنم


دونالد ترامپ هرگونه تبانی با روسیه در مورد دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است.
دونالد ترامپ هرگونه تبانی با روسیه در مورد دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه ۱۴ خرداد گفت این «حق مسلم» اوست که بتواند خودش را «عفو» کند.

رابرت مالر، بازرس ویژه، در حال تحقیق پیرامون احتمال تبانی کمپین انتخاباتی آقای ترامپ با روسیه در سال ۲۰۱۶ است. رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «همان‌طور که حقوقدانان زیادی گفته‌اند، حق مسلم من است که خودم را عفو کنم. اما چرا من باید این کار را بکنم وقتی که خطایی نکرده‌ام؟»

وی افزوده است: «در عین حال این تعقیب کینه‌توزانه بی‌پایان از سوی ۱۳ دمکرات بسیار عصبانی و متخاصم (و دیگران) تا (انتخابات) میان‌دوره‌ای (کنگره) ادامه دارد».

بحث صلاحیت دونالد ترامپ درباره استفاده از فرمان ریاست‌جمهوری برای عفو خود، با انتشار مطلبی که منتسب به وکلای ترامپ است بالا گرفت.

روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده که وکلای دونالد ترامپ چهار ماه است که تلاش می‌کنند رابرت مالر درباره «مانع‌تراشی» در اجرای عدالت در مورد پرونده روسیه از رئیس‌جمهوری سئوال نکند.

در این نامه ادعایی، وکلای ترامپ به رابرت مالر نوشته‌اند که رئیس‌جمهوری فی‌نفسه نمی‌تواند مانع تحقیقات در پرونده روسیه شود چرا که قانون اساسی به او این اختیار داده که «اگر بخواهد تحقیقات را فیصله دهد یا حتی از قدرتش برای عفو خود استفاده کند».

یک روز پس از انتشار این نامه، رودی جولیانی عضو تیم حقوقی دونالد ترامپ، در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» گفت: دونالد ترامپ «احتمالا» از حق عفو خود برخوردار است اما قانون اساسی آمریکا در این مورد سکوت کرده است.

دونالد ترامپ هرگونه تبانی با روسیه در مورد دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است. روسیه نیز این اتهام را رد کرده است.

دونالد ترامپ در پیامی دیگر در توئیتر نوشت: «انتصاب بازرس ویژه، امری مغایر با قانون اساسی است».

آقای ترامپ تاکنون در چند مورد از فرمان عفو رئیس‌جمهوری استفاده کرده است. او هفته پیش دنش دسوزا، از فعالان محافظه‌کار را که اتهام اعمال خلاف در حوزه کمک مالی در انتخابات را پذیرفته و طبق آن مجرم شناخته شده بود، عفو کرد.

جو آرپایو، کلانتر سابق آریزونا که هنوز مراحل رسیدگی قانونی به اتهام‌های او تمام نشده بود، نیز از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا عفو شد.

منقدان آقای ترامپ می‌گویند او فرمان عفو ریاست‌جمهوری را به ابزاری برای زیرپا گذاشتن قانون در راستای اهداف سیاسی خود تبدیل کرده است.

تد دویتش، نماینده دمکرات در مجلس نمایندگان، در پیامی توئیتری خطاب به آقای ترامپ گفت: «تو نمی‌توانی خود را عفو کنی. بگذار چیزی را به تو یادآوری کنم: ما در حکومت پادشاهی زندگی نمی‌کنیم و تو هم پادشاه نیستی».

لارنس ترایب، استاد قانون اساسی دانشگاه هاروارد، موضع آقای ترامپ در مورد حق عفو خود را «‌چرند» و «حقوق خیالی» خوانده است.

دونالد ترامپ در ژوئیه سال گذشته و در یک سری پیام در توئیتر، از «حق مسلم برای عفو» حرف زده بود. آن زمان این بحث مطرح بود که اگر نزدیکان یا اعضای خانواده ترامپ در پرونده حقوقی محکوم شوند، آیا او از حق عفو استفاده خواهد کرد یا نه.

شماری از نزدیکان سیاسی آقای ترامپ، در پرونده بررسی بازرس ویژه، اتهام خود را پذیرفته‌اند. از جمله مایکل فلین، مشاور سابق سیاست خارجی و ریک گیتس، شریک تجاری پل منافورت، رئیس سابق کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز/ح.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG