لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

تأکید بورل بر اجرای برجام؛ رایزنی آمریکا با متحدان اروپایی درباره اقدامات بعدی در قبال ایران


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور با اشاره به ابراز نگرانی کشورهای اروپایی عضو برجام نسبت به عدول ایران از تعهدات هسته‌ای خود بر لزوم احیای برجام تاکید کرد و گفت که از هیچ تلاشی در این راه روی‌گردان نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم می‌گوید، ایالات متحده در حال رایزنی با متحدان اروپایی درباره اقدامات بعدی است.

بریتانیا، آلمان و فرانسه، سه عضو اروپایی برجام، به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که در صورت عدم همکاری «فوری و اساسی» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدام به تصویب قطعنامه شورای حکام این نهاد بین‌المللی علیه ایران خواهند کرد.

جوزپ بورل در اطلاعیه خود گفت که نامه وزرای خارجه این سه کشور درباره اجرای برجام را دریافت کرده و آنها در این نامه ضمن ابراز نگرانی از این موضوع که ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است، این مسئله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع داده‌ بودند.

کمیسیون مشترک برجام بخشی از ساز و کار حل اختلاف در رابطه با توافق هسته‌ای است و آقای بورل نیز هماهنگ‌کننده اصلی این کمیسیون محسوب می‌شود.

این مقام اتحادیه در ادامه بیانیه خود نوشت که وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام کرده‌اند که ایران از سال ۲۰۱۹ به برجام پایبند نیست و معتقدند که این موضوع از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام به سرانجام نرسیده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است از آنجا که این مساله از طریق سازوکار حل اختلاف برجام حل نشده است، در نتیجه این سه کشور اروپایی قصد خود را برای لغو نکردن تحریم‌های بیشتر علیه ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کردند.

ایران یک سال پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، برای لغو یکجانبه برجام و تحریم تهران، با افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود گام به گام از تعهدات برجامی‌اش عدول کرد.

آقای بورل در ادامه این بیانیه عنوان کرده که نامه وزرای خارجه سه کشور اروپایی یادشده را طبق درخواست آنها به ایران، چین و روسیه که دیگر طرف‌های برجام هستند داده است و در آینده نیز با همه طرف‌های برجام رایزنی خواهد کرد.

وی در نهایت گفت: «من کاملا در رابطه با برجام متعهد می‌مانم و از هیچ تلاشی برای احیای برجام و ازسرگیری اجرای کامل توافق دریغ نمی‌کنم.»

همزمان سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز تاکید کرد که واشینگتن در حال رایزنی با متحدان اروپایی است تا درباره اقدامات بعدی خود تصمیم بگیرد.

متیو میلر گفت: «ما در حال همکاری با متحدان اروپایی خود، از جمله بریتانیا، آلمان و فرانسه، هستیم تا تهدید مستمری را که ایران در رابطه موشک‌ها و انتقال تسلیحات ایجاد می‌کند با استفاده از ابزارهای یکجانبه و چندجانبه‌ای که در اختیار داریم، برطرف کنیم.»

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد ایران به‌رغم توافق زمستان پارسال برای همکاری بیشتر با آژانس در راستای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ایش، اقدام چندانی انجام نداده و از اوایل تابستان امسال نیز پیشرفتی در این همکاری‌ها دیده نمی‌شود.

شورای حکام آژانس نوامبر پارسال با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی خواست تا با این نهاد بین‌المللی در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود همکاری و شفاف‌سازی کند.

با استفاده از وبسایت اتحادیه اروپا و گزارش‌های الجزیره و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG