لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

وزرای اروپایی و آمریکای لاتین خواستار برگزاری انتخابات در ونزوئلا شدند


فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ماموریت این گروه تماس بین‌المللی را اضطراری‌ توصیف کرده است
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ماموریت این گروه تماس بین‌المللی را اضطراری‌ توصیف کرده است

وزرای بیش از ده کشور اروپایی و آمریکای لاتین روز پنج‌شنبه ۱۸ بهمن با انتشار بیانیه‌ مشترکی خواستار برگزاری «انتخابات آزاد، شفاف و قابل اعتماد» در ونزوئلا شدند تا تنش‌های سیاسی میان نیکلاس مادورو و خوان گوایدو، رهبر مخالفان، حل و فصل شود.

این «گروه تماس» بین‌المللی در نشستی که در مونته‌ویدئو، پایتخت اروگوئه، برگزار شد تاکید داشت که خود را متعهد می‌داند تا یک راه‌حل «صلح‌آمیز، دموکراتیک و بدون استفاده از زور» برای پایان دادن به بحران در ونزوئلا پیدا کند.

انتشار بیانیه این گروه با رسیدن نخستین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه ایالات متحده به مرز ونزوئلا همزمان شد. این محموله شامل غذا و داروست که از شهر بوکارامانیا در شمال کلمبیا عازم ونزوئلا شد و به پل مرزی تیندیتاس رسیده در حالی که نیروهای ونزوئلایی همچنان این پل را مسدود کرده‌اند.

مادورو کمک‌های انسان‌دوستانه را رد کرده و می‌گوید که این کمک‌ها راه را برای مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا باز می‌کند.

ونزوئلا علاوه بر بحران سیاسی با فقر و فلاکت گسترده‌ای دست به گریبان شده، امری که به فرار حدود سه میلیون نفر از این کشور انجامیده است. مخالفان نیکلاس مادورو مشروعیت او را زیر سئوال را برده‌اند و تاکید دارند وی در انتخاباتی غیرآزاد و با حذف غیرقانونی رقبای خود پیروز شده و مقام ریاست جمهوری را «غصب» کرده است.

در این حال خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا، خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا نامیده و وعده انتخابات آزاد داده که این امر حمایت بیش از چهل کشور را به دنبال داشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست مونته‌ویدئو که اولین نشست بین‌المللی در رابطه با تحولات ونزوئلا محسوب می‌شود، بر ضرورت یک راه‌حل صلح‌آمیز برای این بحران تاکید کرد.

به گفته خانم موگرینی، ماموریت این گروه تماس اضطراری‌ست چرا که شرایط در داخل ونزوئلا «رو به وخامت می‌رود».

وی اظهار داشت که «اجتناب از خشونت داخلی و مداخله خارجی و انعطاف برای پذیرش یک فرایند سیاسی که به انتخابات زودهنگام در ونزوئلا منجر شود، امری حیاتی‌ست».

این مقام اروپایی در عین حال تصدیق کرد که نظرات اعضای شرکت‌کننده در این نشست متفاوت است و اختلافاتی این میان وجود دارد.

اروگوئه و مکزیک جزو کشورهای اندک‌شمار آمریکای لاتین هستند که خوان گوایدو را به رسمیت نشناخته‌اند. این دو کشور خواستار انجام گفت‌وگو بدون پیش‌شرط برگزاری انتخابات شده‌اند و می‌گویند چنین پیش‌شرطی انجام این گفت‌وگو را دشوار می‌سازد.

مادورو نیز که اولتیماتوم اتحادیه اروپا برای اعلام برگزاری انتخابات را رد کرده، ضمن استقبال از نشست این «گروه تماس» در مونته‌ویدئو گفته که او از «هر اقدام و ابتکاری که امکان گفت‌وگو را مهیا سازد» حمایت می‌کند.

اما خوان گوایدو مذاکره با دولت را به شدت رد کرده و می‌گوید که مادورو از این طریق می‌خواهد برای خودش زمان بخرد.

اعضای این گروه تماس بین‌المللی عبارتند از فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد و بریتانیا از اروپا و کاستاریکا، اکوادور، اروگوئه و بولیوی از آمریکای لاتین. از مکزیک نیز برای حضور در این گروه دعوت شده بود که تاکنون به آن پاسخ مثبت نداده است.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ س.ن

XS
SM
MD
LG