لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

هشدار رهبران اروپایی در مورد افزایش «چشمگیر» یهودستیزی


صدراعظم آلمان و نخست وزیر فرانسه می‌گویند که یهودستیزی در کشورهای آنها به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

سخنان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه، روز جمعه، ۱۸ آبان‌ماه، در هشتادمین سال رویدادهای موسوم به «شب شیشه‌ای» بیان شد.

هواداران آلمان نازی در شب ۹ نوامبر سال ۱۹۳۸ با حمله به محل کسب و کار یهودیان و ۱۴۰۰ کنیسه یهودیان این کشور سنگفرشی از شیشه‌های شکسته درست کردند که در تاریخ به «کریستال‌ناخت» یا شب شیشه‌ای مشهور است.

در روزهای ۹ و دهم نوامبر همان سال ۹۱ یهودی آلمان کشته و بیش از ۳۰ هزار تن از یهودیان در آن دو روز از سوی نازی‌ها روانه اردوگاه‌ها شدند.

رخداد «شب شیشه‌ای» به تعقیب و آزار یهودیان در آلمان شتاب داد و از یک سال بعد از آن با آغاز جنگ جهانی دوم، به آزار گسترده یهودیان در سایر کشورهایی که به سلطه نازی ها درمی آمد، انجامید و به صورت هولوکاست، قتل عام یهودیان، تشدید شد.

به گفته خانم مرکل، رخدادهای «کریستال‌ناخت» راه هولوکاست را که «بزرگ‌ترین جنایت تاریخ بشریت بوده» هموار کرد.

رهبر آلمان افزود: «بی‌اعتنایی جامعه آن زمان آلمان موجب نابودی جمعی یهودیان شد» و «اقدامات تکان دهنده نازی ها یک شبه رخ نداد، بلکه به صورت تدریجی تشدید شد.»

آنگلا مرکل گفت: «هشتاد سال بعد از آن کشتار، شکوفایی زندگی یهودیان را می بینیم، اما رشد یهودستیزی نیز نگران‌کننده است؛ زندگی یهودیان با تهدید همراه است؛ نفرت از یهودیان در عمق جامعه خشن‌تر شده است.

همزمان، ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه روز جمعه آماری ارائه کرد که بر اساس آن، موارد آزار فرانسوی‌های یهودی بر اثر نفرت از یهودیان، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۶۹ درصد بیشتر شده است.

آقای فیلیپ در صفحات اجتماعی خود نوشت، هر تعرض به هر یک از شهروندان ما تنها به این دلیل که یهودی هستند، طنین یک «شب شیشه‌ای» جدید است.

نخست وزیر فرانسه افزود، یادآوری رخدادهای هشتاد سال پیش به این دلیل ضرورت دارد که هنوز تا پایان یهودستیزی فاصله زیادی باقی مانده است.

آقای فیلیپ، به نقل از الی ویزل، نویسنده یهودی برنده صلح نوبل، افزود که «بی‌اعتنایی» جامعه بزرگ ترین خطری است که به افزایش ستیز کور با انسان ها به خاطر مذهب و نژاد آنها منجر می‌شود.

در حالی که حدود نیم درصد از جمعیت هشتاد میلیون نفری فرانسه یهودی هستند، به گزارش شبکه فرانسه ۲۴، حدود ۴۰ درصد از موارد اذیت و آزار ناشی از نفرت نژادی و مذهبی در سال ۲۰۱۷ متوجه یهودیان بوده است.

ظاهرا حدود ۴۰۰ هزار یهودی در فرانسه باقی مانده‌اند، در حالی که تا یک دهه پیش، این تعداد بیش از ۶۵۰ هزار تن بود.

همگام با رشد یهودستیزی، حدود ۲۵۰ هزار تن از یهودیان فرانسه در سال های گذشته به کانادا، اسرائیل و آمریکا رفته اند.

در همین حال، فرانسه هنوز بزرگ ترین گروه یهودی اروپا را دارد و بعد از اسرائیل و آمریکا سومین جامعه بزرگ یهودی از حدود ۱۴ میلیون یهودی دنیا محسوب می شود.

حدود ۲۵۰ هزار یهودی نیز ساکن آلمان هستند که بر اساس یک آمار متعلق به چهار سال پیش، ۱۱۸ هزار نفر آنها آلمانی الاصل هستند و بقیه از کشورهایی مانند جمهوری های شوروی پیشین و حتی اسرائیل، زندگی در آلمان و داشتن تابعیت آلمانی را ترجیح داده اند.

با گذشت بیش از ۷۵ سال از شکست نازی ها، یهودستیزی در بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی روندی رو به گسترش داشته است.

به گفته گونتر جیکلی، یک مورخ آلمانی مدرس در دانشگاه ایندیانا در آمریکا، در آمار یهودستیزیِ رو به رشد در فرانسه و همچنین در بریتانیا اغراقی وجود ندارد.

به گزارش شبکه فرانسه ۲۴، پروفسور جیکلی بعد از حمله دو هفته پیش یک نژادپرست آمریکایی به کنیسه یهودیان پیتزبورگ در آمریکا که ۱۱ کشته داشت، گفت: «ستیز با یهودیت معمولا در پس فکر بسیاری از مردم است؛ اما باید دید چه عاملی باعث می شود که کسی با انگیزه این نفرت به اقدام علیه یهودیان نیز روی آورد.»

XS
SM
MD
LG