لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

اتحادیه اروپا در مورد خطرات امنیتی مرتبط با مهاجرت از افغانستان هشدار داد


یلوا یوهانسون، کمیسر اروپا در امور داخلی
یلوا یوهانسون، کمیسر اروپا در امور داخلی

یلوا یوهانسون، کمیسر اروپا در امور داخلی، روز جمعه ۱۶ مهر هشدار داد که اروپا باید تهدیدهای امنیتی ناشی از مهاجرت از افغانستان را جدی‌تر بگیرد.

او پس از ملاقات با همتایان خود در اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: «در مورد تهدید تروریستی از افغانستان، باید بگویم ارزیابی من این است که سطح هشدار به اندازه کافی بالا نیست».

خانم یوهانسون تصریح کرد، در حال حاضر، اتحادیه اروپا شاهد گسیل شدن سیل عظیم پناهجویان افغان به سمت مرزهای خود نیست اما جهان مسئولیت اخلاقی دارد که از افغان‌های در معرض خطر محافظت کند.

تصرف افغانستان به دست طالبان در ماه اوت به هراس اروپایی‌ها از سرازیر شدن دوباره سیل پناهجویان دامن زده است. پنج سال پس از بحران مهاجرت سال ۲۰۱۵، ورود غیرقانونی پناهجویان به اروپا سالانه به ۱۴۰ هزار نفر کاهش یافته، اما اعضای اتحادیه اروپا در مورد چگونگی برخورد با این مسئله اختلاف نظر اساسی دارند.

خانم یوهانسون در بخش دیگری از سخنان امروز خود ضمن ابراز نگرانی در مورد خطر بالای بازگشت گروه القاعده در افغانستان، از کشورهای عضو اتحادیه خواست تا با ثبت دقیق اطلاعات مربوط به پناهجویان، بر تمام افرادی که از افغانستان وارد می‌شوند به‌درستی نظارت کنند.

بنابر گزارش‌های سازمان ملل متحد، در ماه‌های اخیر نیم میلیون نفر داخل مرزهای افغانستان آواره شده‌اند که این رقم در صورت از بین رفتن خدمات بهداشتی، آموزشی و اقتصادی افزایش خواهد یافت.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG