لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

جوزف بورل: مسدود کردن صادرات غله اوکراین توسط روسیه «جنایت جنگی» است


همزمان با جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای مذاکره در مورد راه‌های کمک به صادرات غله اوکراین، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، مسدود کردن صادرات غله اوکراین توسط روسیه را «جنایت جنگی» توصیف کرد.

اوکراین یکی از صادرکنندگان مهم غله جهان است ولی از زمان تهاجم نظامی روسیه در پنجم اسفند و محاصره بنادر اصلی اوکراین بیش از ۲۰ میلیون تن از گندم و سایر غلات این کشور در سیلوها گیر کرده است.

روسیه هرگونه مسئولیتی در بحران جهانی مواد غذایی را رد کرده و مدعی است که دلیل این وضعیت تحریم‌های غرب علیه آن کشور است.

بهای مواد غذایی از جمله غلات و روغن‌های گیاهی در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و سازمان ملل هشدار داده که خطر بروز قحطی و گرسنگی در کشورهای فقیر که بخش اعظم مواد غذایی خود را وارد می‌کنند، بسیار جدی است.

جوزپ بورل روز دوشنبه ۳۰ خرداد از روسیه خواست که مسیرهای صادرات غله اوکراین در دریای سیاه را بگشاید. او افزود: «در شرایطی که مردم جهان از گرسنگی رنج می‌برند میلیون‌ها تن گندم در اوکراین مسدود شده است. این یک جنایت جنگی واقعی است».

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز ۱۸ خرداد گفته بود که مسئولیت این وضعیت برعهده اوکراین است چون آب‌های نزدیک به بنادر دریای سیاه را مین‌گذاری کرده است و روسیه در گذشته تعهد داده است که همه اقدامات لازم برای انتقال محموله‌های غله به خارج از اوکراین را انجام خواهد داد.

اتحادیه اروپا از اقدامات سازمان ملل برای دستیابی به یک توافق با هدف از سرگیری صادرات اوکراین در بنادر دریای سیاه در ازای کمک به صادرات موادغذایی و کود شیمیایی از روسیه حمایت می‌کند ولی عملی شدن این طرح مستلزم توافق روسیه است.

همزمان، آلمان و تعداد دیگری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند بخشی از غلات محصول اوکراین را از طریق راه‌های زمینی منتقل کنند.

علاوه بر محصول سال گذشته، با فرارسیدن فصل برداشت در سال جاری حجم غلات انبار شده در اوکراین افزایش می‌یابد.

براساس آمارهای رسمی، تولید غلات اوکراین در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال قبل حدود ۲۰ میلیون تن افزایش یافت و به ۸۴ میلیون تن رسیده است.

طبق آمارهای وزارت کشاورزی اوکراین، در سال ۲۰۲۲ به دلیل تهاجم نظامی روسیه مساحت زمین‌های زیر کشت غلات در مقایسه با سال قبل، از ۱۶.۹ میلیون هکتار به حدود ۱۴.۲ میلیون هکتار کاهش یافته است.

وزیر خارجه آلمان گفت این کشور از طرح‌های لهستان و رومانی برای تغییر کاربری شبکه راه آهن این کشورها برای انتقال غله اوکراین از طریق راه‌های زمینی حمایت می‌کند.

آنالنا بائربوک افزود: «شکی نیست که نمی‌توان تمام غله اوکراین را از راه‌های زمینی منتقل کرد ولی حتی انتقال بخش کوچکی از آن در این شرایط که با یک چالش جهانی روبرو هستیم کمک خواهد کرد».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG