لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

اوکراین می‌گوید حاضر نیست آب‌های بندر اودسا را مین‌روبی کند


یک ناو گشتی بریتانیایی در مانوری در نزدیکی بندر اودسا که ژوئیه ۲۰۲۱ برگزار شد
یک ناو گشتی بریتانیایی در مانوری در نزدیکی بندر اودسا که ژوئیه ۲۰۲۱ برگزار شد

یک مقام محلی در ناحیه اودسا روز چهارشنبه ۱۸ خرداد گفت با توجه به خطر حمله احتمالی روسیه به این بندر، اوکراین حاضر نیست به خاطر تسهیل صادرات غله آب‌های منطقه را مین‌روبی کند.

سرگی براتچوک، فرماندار ناحیه اودسا، در یک پیام ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «به محض آن که آب‌های نزدیک بندر اودسا را مین‌روبی کنیم ناوگان روسیه وارد منطقه می‌شود».

او افزود که روسیه در فکر پیاده کردن چترباز در شهر اودسا و حمله نظامی به این بندر است.

همزمان، وزیران خارجه روسیه و ترکیه در آنکارا در مورد ایجاد مسیرهای امن برای صادرات غله اوکراین که از زمان شروع تهاجم نظامی و محاصره بنادر این کشور متوقف شده است، مذاکره کردند.

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، گفت کشورش آماده است انتقال امن محموله‌های غلات اوکراین را تضمین کند.

سرگی براتچوک، فرماندار ناحیه اودسا، قبل از انتشار سخنان وزیر خارجه روسیه گفته بود که کشتی‌های حامل غلات صادرات اوکراین باید توسط کشتی‌های ناتو اسکورت شوند.

دولت ترکیه پیشنهاد داده است که اين کشتی‌ها را اسکورت کند.

اوکراین قبل از شروع جنگ چهارمین صادرکننده گندم جهان بود و حدود نیمی از تخمه آفتابگردان جهان و روغن آن را تامین می‌کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در روزهای اخیر هشدار داد طی چند ماه آینده حجم غلات که به دلیل محاصره بنادر امکان خروج از کشور را ندارد سه برابر خواهد شد.

همزمان، سخنگوی کاخ کرملین ادعای کشورهای غربی در مورد بهره‌برداری مسکو از مسدود کردن صادرات غلات اوکراین به عنوان ابزار دیگری در جنگ را رد کرد.

تهاجم نظامی روسیه نه تنها بخشی از کشاورزی اوکراین را نابود کرده بلکه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص غلات و روغن گیاهی را متوقف کرده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در نشست خبری روز چهارشنبه گفت: «تا جایی که ما می‌دانیم میزان غلات موجود بسیار کمتر از آن حدی است که اوکراین ادعا می‌کند. دلیلی ندارد که در مورد اهمیت غلات موجود در انبارهای اوکراین اغراق شود».

«حجم این غلات بسیار کمتر از آن چیزی که روی بحران مواد غذایی در سطح جهان که از قبل شروع شده بود تاثیر بگذارد. بحران اوکراین عامل بروز بحران مواد غذایی و یا تشدید آن نبوده است. اوکراین باید مشخص کند که چه می‌خواهد و آیا اصلا قصد دارد این غلات را صادر کند یا نه».

وزیر خارجه روسیه نیز در حاشیه مذاکرات با همتای ترکیه‌ای خود همین استدلال را تکرار کرد و گفت: «موضوع غلات اوکراین با بحران مواد غذایی هیچ ارتباطی ندارد».

روسیه و اوکراین روی هم رفته ۳۰ درصد از گندم جهان را تامین می‌کنند.

روسیه همواره جلوگیری از تردد کشتی‌های حامل غلات اوکراین را تکذیب کرده و ادعا می‌کند که دلیل تشدید بحران مواد غذایی در ماه‌های اخیر تحریم‌های غرب علیه مسکو است.

ولودیمیر زلنسکی روز دوشنبه گفت حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن از غلات این کشور در بنادر بلاتکلیف باقی مانده است و این حجم تا پاییز امسال به حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG