لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

کمیسیون اروپایی: تعلیق دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت مایه تأسف است


کمیسیون اروپایی روز چهارشنبه گفت که تصمیم سیستم مالی سوئیفت برای تعلیق دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سیستم «مایه تأسف» است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی امور خارجه کمیسیون اروپایی، در این باره به خبرنگاران گفت: «این تصمیم را مایه تأسف می‌دانیم.»

یک نماینده اتحادیه اروپا نیز که نام او ذکر نشده به خبرگزاری روسی تاس گفته است که قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت «می‌تواند انسجام نظام مالی بین‌المللی را بر هم بزند.»

او افزود که اتحادیه اروپا به پشتیبانی خود از برجام ادامه می‌دهد زیرا این توافق «به پیشبرد امنیت» کمک می‌کند.

سوئیفت یک سیستم پولی بین‌المللی است که ارتباطات مالی بین‌بانکی یازده هزار بانک در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه از طریق آن انجام می‌شود.

سوئیفت عبارت کوتاه شده «جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی» است که مرکز آن در بلژیک است ولی مدیرانی از بانک‌های آمریکایی و دستگاه‌های فدرال در هیئت مدیره آن عضو هستند. سوئیفت تمام نقل‌وانتقال‌های بانکی بین‌المللی را رصد می‌کند.

مسئولان سوئیفت روز دوشنبه همزمان با اعمال تحریم‌های آمریکا اعلام کردند همکاری با شماری از بانک‌های ایرانی را به حال تعلیق در می‌آورند. مسئولان سوئیفت نام این بانک‌ها را مشخص نکرده‌اند.

پیشتر آمریکا سوئیفت را تهدید کرده بود در صورت ادامه همکاری با ایران مجازات خواهد شد.

انتقاد اتحادیه اروپا از این تصمیم در حالی صورت می‌گیرد که سوئیفت، خود به هنگام تعلیق دسترسی بانک‌های ایرانی در بیانیه‌ای نوشت: «این اقدام هر چند تأسف‌بار است اما به دلیل حفظ انسجام و ثبات سیستم مالی بین‌المللی صورت می‌گیرد».

سوئیفت بیش از ۱۱ هزار بانک و موسسه مالی در ۲۰۰ کشور جهان را با یکدیگر مرتبط می‌کند و همواره ادعا کرده که از نظر سیاسی بی‌طرف است. این شرکت دارایی‌های مشتریان را نگه نمی‌دارد و مدیریت نمی‌کند ولی با ارسال پیام بین بانک‌ها به آنها امکان می‌دهد نقل و انتقال پول را به شکل مطمئنی انجام دهند.

پیش از اعلام تصمیم جدید سوئیفت در قبال بانک‌های ایرانی چندین مقام آمریکایی از کشمکش داخلی در دولت دونالد ترامپ بر سر موضوع ادامه دسترسی ایران به سیستم بانکی سوئیفت خبر داده بودند.

بنابر آن گزارش، نگرانی گروهی از قانون‌گذاران آمریکا حتی باعث شد که تمرکز خود را بر روی طرحی بگذارند که تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از تگزاس، در دست تهیه داشت.

بنا بر این طرح، در صورتی که سوئیفت دسترسی ایران را به سیستم خود قطع نکند، دولت آمریکا ملزم خواهد شد تحریم‌هایی را علیه اعضای سوئیفت، ازجمله برخی بانک‌های آمریکایی، اعمال کند.

این روزنامۀ واشینگتن پست بود که برای نخستین‌بار از کشمکش داخلی در دولت ترامپ بر سر دسترسی ایران به سوئیفت خبر داد و نوشت که استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در تلاش برای حفظ تعامل ایران با سوئیفت بود تا از «زیرزمینی شدن» تراکنش‌های بانکی ایران جلوگیری کند.

با استفاده از رویترز و ایتارتاس / پ.پ
XS
SM
MD
LG