لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

سوئیفت ارائه خدمات به شماری از بانک‌های ایرانی را تعلیق کرد


سوئیفت بیش از ۱۱ هزار بانک و موسسه مالی در ۲۰۰ کشور جهان را با یکدیگر مرتبط می‌کند.
سوئیفت بیش از ۱۱ هزار بانک و موسسه مالی در ۲۰۰ کشور جهان را با یکدیگر مرتبط می‌کند.

سوئیفت، مهمترین شبکه بین‌المللی انتقال پول، روز دوشنبه ۱۴ آبان و همزمان با اجرای موج دوم تحریم‌های آمریکا اعلام کرد که خدمات به شماری از بانک‌های ایرانی را تعلیق می‌کند.

سوئیفت در بیانیه‌ای گفت: «در راستای انجای وظیفه خود که حفظ انسجام سیستم مالی بین‌المللی به عنوان یک ارائه کننده خدمات جهانی و بی‌طرف است دسترسی تعدادی از بانک‌های ایرانی به این شبکه را تعلیق می‌کنیم».

در بخش دیگری از این بیانیه گفته می‌شود: «این اقدام هر چند تاسف‌بار به دلیل حفظ انسجام و ثبات سیستم مالی بین‌المللی صورت می‌گیرد».

سوئیفت، که نام کامل آن جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است، یک شبکه مطمئن در زمینه ارسال پیام برای نقل و انتقال پول بین بانک‌های جهان است. بدون خدمات این شرکت معامله بانک‌های ایرانی حتی با مشتریانی که حاضرند با وجود تحریم‌های آمریکا با آن کشور معامله کنند دشوارتر خواهد شد.

پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۱۳۹۴ برخی از تحریم‌ها علیه بانک‌ها و صنایع نفت ایران لغو شدند. ولی با خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت امسال، این تحریم‌ها روز دوشنبه بار دیگر به اجرا گذاشته شدند.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که با ددان معافیت به هشت کشور آنها اجازه خواهد یافت که موقتا به خرید نفت از ایران ادامه دهند ولی به غیر از این موارد فشار آمریکا به ایران «بی‌رحمانه» خواهد بود.

طبق این تحریم‌ها اگر واشینگتن تشخیص دهد بانک‌ها و شرکت‌های خارجی در معامله با ایران مقررات تحریم‌ها را نقض کرده‌اند آنها را مجازات خواهد کرد. در عین حال شرکت سوئیفت نیز از سوی آمریکا برای تبعیت از تحریم‌های جدید تحت فشار قرار گرفته است.

سوئیفت بیش از ۱۱ هزار بانک و موسسه مالی در ۲۰۰ کشور جهان را با یکدیگر مرتبط می‌کند و همواره ادعا کرده که از نظر سیاسی بی‌طرف است. این شرکت دارایی‌های مشتریان را نگه نمی‌دارد و مدیریت نمی‌کند ولی با ارسال پیام بین بانک‌ها به آنها امکان می‌دهد نقل و انتقال پول را به شکل مطمئنی انجام دهند.

شرکت سوئیفت در بیانیه روز دوشنبه خود به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره نکرد ولی به احتمال زياد این تصمیم تحت تاثیر آغاز موج دوم تحریم‌های واشینگتن علیه ایران اتخاذ شده است.

دولت آمریکا با خروج از برجام اعلام کرد با از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران قصد دارد تهران را در زمینه برنامه‌ هسته‌ای، موشکی و دخالت در امور کشورهای منطقه تحت فشار قرار دهد.

اشاره نکردن سوئیفت به تحریم‌های آمریکا نشان می‌دهد که این شرکت بین دو نظام کنترل متناقض گیر کرده است. از یک طرف آمریکا از این شرکت خواسته است که از تحریم‌ها تبعیت کند و گرنه تحریم خواهد شد. و از سوی دیگر به عنوان یک شرکت اروپایی و طبق قوانین اتحادیه اروپا به دلیل تبعیت از تصمیم‌های یکجانبه آمریکا ممکن است جریمه شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG