لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

اتحادیه اروپا کمک به افغانستان را به رعایت حقوق بشر از سوی طالبان مشروط کرد


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ۱۲ شهریور گفت این اتحادیه آماده گفت‌وگو و برقراری رابطه با حکومت جدید طالبان است به شرطی که این گروه به حقوق بشر از جمله حقوق زنان احترام بگذارد و از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها جلوگیری کند.

آقای بورل در جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در اسلوونی برگزار شد گفت: «برای کمک به مردم افغانستان باید با حکومت جدید در این کشور رابطه برقرار کنیم.»

او توضیح داد که این رابطه یک «تماس عملیاتی» خواهد بود که به معنای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست و «متناسب با رفتار حکومت جدید در آینده ممکن است تقویت شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که حکومت جدید باید از تبدیل شدن افغانستان به پایگاه گروه‌های تروریستی همچون دوره قبلی حکومت طالبان جلوگیری کند، موازین حقوق بشر، حاکمیت قانون و آزادی رسانه‌ها را محترم بشمرد و در مورد تشکیل دولت انتقالی با سایر گروهها گفت‌وگو کند.

طالبان هنوز دولت جدید را معرفی نکرده است. این گروه در اولین روزها پس از تصرف قدرت از تشکیل یک حکومت فراگیر سخن می‌گفت ولی روز جمعه منابع متعددی در طالبان به خبرگزاری رویترز گفتند که تمامی اعضای دولت جدید که به زودی معرفی خواهد شد اعضای ارشد این گروه هستند.

طالبان در دوران حاکمیت خود بر افغانستان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ تمامی مخالفان را سرکوب کرده، مجازات‌های شدید و بی‌رحمانه‌ای اعمال می‌کردند و تحصیل و اشتغال زنان و دختران را ممنوع کردند.

هرچند این گروه مدعی است که به نسبت آن سال‌ها تغییر کرده ولی بسیاری از مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی به وعده‌های اخیر طالبان اطمینان ندارند.

آقای بورل گفت که حکومت جدید باید توزیع آزادانه کمک‌های بشردوستانه را تضمین کند و شروط اتحادیه اروپا در مورد نحوه انتقال و توزیع این کمک‌ها را رعایت کند. او افزود: «ما برمبنای عملکرد حکومت جدید در زمینه توزیع آزادانه کمک‌های بشردوستانه ممکن است حجم این کمک‌ها را افزایش دهیم.»

نهادهای امداد بین‌المللی در مورد احتمال وقوع قحطی در افغانستان هشدار داده‌اند. طبق ارزيابی نهادهای کارشناسی اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون نفر، تقریبا نیمی از جمعیت افغانستان، به حدی از کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت از سرگیری ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بر خلاف بیست سال گذشته نامشروط نخواهد بود و به رفتار طالبان بستگی خواهد داشت.

او در یک نشست خبری افزود: «در روزهای اخیر اظهار نظرهای ملایمی شنیده‌ایم ولی در مورد طالبان بر اساس عملکرد و نه سخنان آنها قضاوت خواهیم کرد. هدف ما پیشگیری از بروز یک فاجعه بشری در زمستان امسال است و به همین دلیل باید خیلی سریع اقدام کنیم.»

به گفته جوزپ بورل، اتحادیه اروپا قصد دارد مناسبات خود با طالبان را از طریق دایر کردن یک نمایندگی مشترک برای تمامی اعضای اتحادیه در کابل مدیریت کند. گشایش این نمایندگی مشروط به وضعیت امنیتی است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG