لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

رویترز: ملاعبدالغنی برادر رئيس دولت جدید افغانستان خواهد شد


ملاعبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان
ملاعبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان

منابع طالبان روز جمعه ۱۲ شهریور به خبرگزاری رویترز گفتند که ریاست دولت جدید افغانستان را ملاعبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی و یکی از بنیانگذاران این گروه برعهده خواهد داشت. همزمان نبرد بین پیکارجویان طالبان و «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در دره پنجشیر ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز می نویسد که اولویت اصلی دولت جدید افغانستان پیشگیری از سقوط اقتصاد کشور پس از خروج کامل نیروهای خارجی خواهد بود. علاوه بر این، افغانستان با یک بحران بشری روبرو است و امنیت آن از سوی گروه‌های جهادی رقیب از جمله شاخه محلی گروه موسوم به «خلافت اسلامی» تهدید می‌شود.

سه منبع طالبان گفتند که ملا محمد یعقوب، پسر ملاعمر رهبر متوفی طالبان و شیرمحمد عباس استانکزی، رییس نمایندگی سیاسی طالبان در قطر نیز در دولت جدید مقام‌های مهمی بر عهده خواهند داشت.

یکی از مقامات طالبان که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفت: «تمامی رهبران ارشد طالبان به کابل آمده‌اند و مقدمات مربوط به معرفی دولت جدید در مراحل پایانی است.»

یک منبع دیگر در طالبان گفت هیبت الله آخوندزاده، رهبر مذهبی طالبان مسئولیت امور دینی و نظارت بر فعالیت حکومت جدید بر مبنای «شریعت اسلام» را بر عهده خواهد داشت.

همزمان، درگیری‌ها بین طالبان و گروه موسوم به «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در دره پنجشیر تشدید شده است. از زمان سقوط کابل هزاران نفر از افراد مسلح محلی و باقی‌مانده نیروهای ارتش سابق افغانستان در این منطقه تجمع کرده‌اند.

این گروه به رهبری احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود از رهبران برجسته مجاهدین افغان که در سال ۲۰۰۱ توسط القاعده ترور شد، روز جمعه اعلام کرد که صدها نیروی طالبان در درگیری‌های چند روز گذشته کشته شده‌اند.

طالبان در اولين روزها پس از تصرف کابل از تشکیل یک دولت فراگیر سخن می‌گفت ولی به گفته منابع مطلع در این گروه، تمامی اعضای دولت جدیدی که به زودی معرفی خواهد شد رهبران ارشد طالبان هستند.

این منبع افزود که دولت جدید متشکل از ۲۵ وزیر و یک شورای مشورتی متشکل از ۱۲ روحانی است . به گفته این منبع، ظرف شش تا هشت ماه لویه جرگه، مجمع ریش سفیدان و رهبران گروه‌ها و جوامع گوناگون با هدف تصمیم‌گیری در مورد قانون اساسی و ساختار حکومت آینده تشکیل خواهد شد.

تمامی منابع مطلع در گروه طالبان به خبرگزاری رویترز گفتند دولت جدید به زودی معرفی خواهد شد. برخی تاکید کردند که غروب روز جمعه این خبر اعلام می‌شود و دیگران معتقد بودند که ممکن است چند روز دیگر طول بکشد.

با توجه به خطر سقوط اقتصاد افغانستان و نیاز این کشور به کمک‌های خارجی، مشروعیت دولت جدید از نظر جامعه بین‌المللی و اهداکنندگان کمک به افغانستان اهمیت حیاتی دارد.

حتی قبل از تصرف قدرت توسط طالبان در روز ۲۴ مرداد به دلیل تشدید درگیری‌های نظامی و خشکسالی شدید امسال میلیون‌ها نفر با مشکل کمبود مواد غذایی روبرو بودند و نهادهای امداد هشدار می‌دهند که افغانستان ممکن است دچار قحطی شود.

دولت آمریکا که ذخایر ارزی افغانستان را کنترل می‌کند تاکنون تصمیم خود در مورد نحوه و میزان انتقال اين دارایی‌ها به حکومت آینده را اعلام نکرده است.

قدرت‌های غربی از جمله دولت آمریکا و اتحادیه اروپا در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که حکومت طالبان را به رسمیت نخواهند شناخت هر چند در زمینه‌های مختلف از جمله خارج کردن افراد در معرض خطر و هماهنگی کمک‌های بشردوستانه با این گروه در حال مذاکره هستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG