لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

بیانیه اعضای اروپایی شورای امنیت: ترکیه حمله به شمال سوریه را متوقف کند


تل ابیض در شمال سوریه.
تل ابیض در شمال سوریه.

نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۱۸ مهرماه درباره حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه بدون تصویب بیانیه پیشنهادی کشورهای اروپایی پایان یافت.

به گزارش آسوشیتدپرس، آلمان، بلژیک، فرانسه، لهستان، بریتانیا و استونی بیانیه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند که با مخالفت آمریکا و روسیه مواجه شد. این کشورهای اروپایی پس از نشست غیر علنی شورای امنیت بیانیه خود را منتشر کردند.

کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود از ترکیه خواسته‌اند عملیات «نظامی یکجانبه» در شمال سوریه «را متوقف کند.»

کشورهای اروپایی می‌گویند، عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تهدیدی علیه پیشرفته‌های به دست آمده علیه پیکارجویان گروه حکومت اسلامی، داعش، توسط ائتلاف بین المللی است و ثبات منطقه را تضعیف کرده و رنج و سختی غیر نظامیان را تشدید می‌کند.

اما واسیلی نبنزیا٬ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در این زمینه گفته است، هر بیانیه شورای امنیت می‌بایست جنبه‌های دیگری از بحران سوریه از جمله حضور «غیرقانونی نظامی» دیگر کشورها را در نظر بگیرد و تنها به عملیات نظامی ترکیه نپردازد.

ترکیه می‌گوید، عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه برای ایجاد یک منطقه امن برای پناهندگان سوری و همچنین مبارزه با گروه‌های «تروریستی» در این منطقه کردنشین است.

نیروهای نظامی ترکیه به همراه شبه نظامیان سوری از عصر چهارشنبه مواضع شبه‌نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق» را در شهر مرزی راس‌العین مورد حمله قرار دادند.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» که بخش اعظم آن را شبه نظامیان کرد تشکیل می‌دهند متحد اصلی آمریکا در نبرد با داعش بودند.

خبر آغاز این عملیات را رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد و در صفحه توئیتری خود نوشت که نام این عملیات، «چشمه صلح» است.

کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز روز پنجشنبه اظهار داشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا کاملا روشن کرد که ایالات متحده عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه را تایید نکرده است.

خانم کلی کرفت به خبرنگاران گفت كه دونالد ترامپ به دولت ترکیه هشدار داده است كه این کشور در برابر محافظت از غیرنظامیان كرد، زندانیان داعش و اقلیت‌های مذهبی مسئول است و هرگونه قصور در این زمینه برای آنکارا پیامد خواهد داشت.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ داخلی این کشور را جمع‌آوری و منتشر می‌کند تا اواسط روز پنجشنبه حداقل ۲۳ پیکارجوی کرد و ۸ غیرنظامی کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، بیش از ۶۰ هزار نفر از مردم آواره شده و تمامی ساکنان راس العین و الدرباسیه واقع در نزدیکی مرز با ترکیه این شهرها را تخلیه کرده‌اند.

به گفته مقامات نظامی ترکیه، هواپیماهای این کشور اهدافی را تا عمق ۳۰ کیلومتری در خاک سوریه هدف قرار داده‌اند.

با استفاده از آسوشتیدپرس، رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG