لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

فرانسه: اروپا به خاطر کانال تجاری با ایران تحت فشار شدید آمریکاست


وزیر دارایی فرانسه می‌گوید که در کنار فشارهای ایالات متحده، تهدیدهای هر روز ایران مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای، امکان گفت‌وگو بر سر ایجاد این مجرای تجاری را دشوارتر می‌سازد
وزیر دارایی فرانسه می‌گوید که در کنار فشارهای ایالات متحده، تهدیدهای هر روز ایران مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای، امکان گفت‌وگو بر سر ایجاد این مجرای تجاری را دشوارتر می‌سازد

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت گفت که قدرت‌های اروپایی تحت فشار شدید ایالات متحده قرار دارند تا از طرح خود برای ایجاد کانال تجاری با ایران صرف‌نظر کنند.

وی همچنین تاکید کرد که اروپایی‌ها تن به اولتیماتوم شصت روزه‌ای که ایران به آنها داده است، نخواهند داد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان که همراه با ایالات متحده، چین و روسیه در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای با ایران را امضا کردند، علی‌رغم خروج آمریکا از این توافق بر حفظ آن اصرار دارند و می‌خواهند که با باز گذاشتن راه‌های تجارت با تهران، مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند.

سه قدرت اروپایی در این راستا تلاش می‌کنند سازوکاری موسوم به اینس‌تکس را برای تجارت با ایران راه‌اندازی کنند که امکان فروش کالاهای اساسی مانند غذا و دارو را فراهم می‌آورد. اما این سازوکار هنوز اجرایی نشده است.

وزیر دارایی فرانسه به خبرنگاران در پاریس گفت: «بله، آمریکا فشار می‌آورد. فشار خیلی شدیدی هم می‌آورد که متوجه همین موضوع است. فشار زیادی بر روی مقامات سیاسی، دولت و همه کسانی‌ست که در این امر دخیل هستند».

تنش‌ها میان تهران و واشینگتن از ماه به شدت بالا گرفته است. ایالات متحده می‌خواهد که متحدان اروپایی‌اش از سیاست واشینگتن مبنی بر فشار حداکثری بر ایران تبعیت کنند تا ایران را دوباره بر سر میز مذاکره بیاورد و آن را ناگزیر از پذیرش محدودیت‌های تسلیحاتی بیشتری بکند.

ایران قدرت‌های اروپایی را متهم کرده که تلاش کافی برای حفظ توافق هسته‌ای نمی‌کنند. وزیر دارایی فرانسه می‌گوید که در کنار فشارهای ایالات متحده، تهدیدهای هر روز ایران مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای، امکان گفت‌وگو بر سر ایجاد این مجرای تجاری را دشوارتر می‌سازد.

برونو لومر اظهار داشت: «ایران مدام تهدید به خروج از این توافق می‌کند، اما این مسئله امکان تجارت را تسهیل نمی‌کند».

ایران به قدرت‌های اروپایی هشدار داده که اگر ظرف دو ماه نتواند صادرات نفت خود را که در نتیجه تحریم‌ها به شدت کاهش یافته است، بار دیگر افزایش دهد، برخی از تعهداتش در توافق هسته‌ای را کنار می‌گذارد. اما وزیر دارایی فرانسه می‌گوید که «فکر نمی‌کند اروپا تسلیم این اولتیماتوم بشود».

منبع: خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG