لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

یک مقام آمریکایی: واشینگتن منتظر پاسخ ایران برای بازگشت به مذاکرات درباره برجام است


یک مقام آمریکایی در واکنش به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره احتمال «غنی‌سازی ۶۰ درصدی» اورانیوم توسط ایران، گفت که تهران هنوز چنین گامی برنداشته و واشینگتن همچنان منتظر است ببیند آیا ایران به مذاکرات باز می‌گردد یا نه.‎

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه چهارم اسفند در گزارشی «اختصاصی» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده است، نوشت هر چند اظهارات رهبر ایران «نگران‌کننده است» اما ایران هنوز چنین گامی برنداشته است.

به نوشته رویترز، به نظر می‌رسد که دولت آمریکا ظاهرا این لفاظی رهبر ایران را «نادیده» می‌گیرد و منتظر گام عملی تهران است.

آمریکا روز ۳۰ بهمن از آمادگی خود برای شرکت در نشستی با حضور سایر طرف‌های برجام در کنار نمایندگان ایران خبر داد تا راه بازگشت واشینگتن به این پیمان را که دولت پیشین آمریکا از آن خارج شده است، بررسی کند.

اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، لحن آمریکا و سه کشور اروپایی در قبال کاهش تعهدات برجامی ایران را «مستکبرانه، طلبکارانه، غیرمنصفانه و یک ادبیات غلط» نامید.

وی تاکید کرد که موضع حکومتش تغییر نخواهد کرد و «تسلیم فشارها نخواهد شد».

آقای خامنه‎‌ای اظهار داشت که «در صورت نیاز» و «برای پیشبرد برنامه‌های مسالمت‌جویانه هسته‌ای» می‌توان سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد نیز افزایش داد.

«مقام بلندپایه» دولت آمریکا، که بعد از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ایران با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده، گفته است: طبیعی است تا زمانی که مذاکرات از سرگرفته شود، طرفین برای بالا بردن نرخ، سخنانی بیان خواهند کرد اما بهتر است صبور بود و دید آیا ایران نمایندگان خود را به میز مذاکرات باز می‌گرداند یا نه.

با این حال، این مقام آمریکایی گفته است «شکی نیست که اگر تفاهم به‌دست نیاید، ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد؛ چه غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصدی باشد که رهبر ایران از آن سخن گفته یا اقدامی دیگر».

اظهارات رهبر ایران یک روز بعد از آن بیان شد که در جریان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، آژانس و دولت ایران در مورد ادامه همکاری طرفین در سه ماه آینده، با وجود قانون مصوب مجلس ایران برای توقف اجرای پروتوکل الحاقی، به یک توافق موقت دست یافتند.

در حالی که شمار زیادی از نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با توافق به‌دست آمده میان دولت حسن روحانی و آژانس مخالفت کرده و خواهان لغو آن شده‌اند، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود گفت فردا (پنجم اسفند) یک گام دیگر (از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران بر اساس برجام) انجام خواهد شد.

دبیر شورای امنیت ملی ایران نیز تاکید کرده است که بر اساس قانون مصوب مجلس، موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، تهران از نخستین ساعت بامداد سه‌شنبه، پنجم اسفند، اجرای پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای را متوقف خواهد کرد.

مصوبه روز ۱۱ آذر مجلس از دولت حسن روحانی خواسته است که اگر تا روز پنجم اسفند تمامی تحریم‌ها علیه ایران لغو نشود، تهران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرده و سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد.

در بستری از تحولات روزهای گذشته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای سوم و چهارم اسفند، از باز بودن مسیر برای دیپلماسی با تهران سخن گفتند.

در همین حال، آنتونی بلینکن روز دوشنبه بر موضع دولت جو بایدن در خصوص بازگشت آمریکا به برجام با هدف افزایش موضوعات مورد مذاکره با ایران، از جمله قدرت موشکی تهران تاکید کرد؛ امری که ایران با آن به شدت مخالف است.

اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه ساعاتی بعد از سخنرانی قاطع و تند رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفت که واشینگتن کماکان منتظر پاسخ ایران به پیشنهاد تجدید مذاکرات است.

خانم ساکی در همین حال گفت که آمریکا می‌خواهد «بدون برداشتن هیچ گامی» این مذاکرات از سرگرفته شود.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که واشینگتن منتظر ماحصل گام‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است تا گام‌های بعدی خود را مشخص کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز دوشنبه در آغاز نشست وزیران خارجه این اتحادیه از «تماس‌های دیپلماتیک مهم با همه طرف‌های برجام، از جمله آمریکا» خبر داد و گفت در حال بررسی هستیم تا ببینیم آیا امکان بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد یا خیر.

همزمان با این تحولات، اسرائیل نیز دوباره خود را در زمینه مذاکرات احتمالی آتی آمریکا و مواضع اروپا و آژانس در قبال ایران، صاحب حق دانسته و دولت این کشور یک نشست ویژه در این باره برگزار کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه جلسه‌ای سه ساعته با شرکت سران نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و وزیران دولت خود برگزار کرد تا در مورد راهی که دولت او باید در قبال بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و گام‌های آتی اروپا در رابطه با ایران، در پیش بگیرد، رایزنی کند.

نتیجه این نشست «راهبردی» دولت اسرائیل هنوز اعلام نشده است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG