لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

منصور و نظام‌الدین حوت، از معترضان محکوم به اعدام به‌طور موقت آزاد شدند


نظام‌الدین حوت (سمت راست) و منصور حوت، از بازداشت‌شدگان اعتراضات چابهار که به اعدام محکوم شده بودند
نظام‌الدین حوت (سمت راست) و منصور حوت، از بازداشت‌شدگان اعتراضات چابهار که به اعدام محکوم شده بودند

منصور حوت و نظام‌الدین حوت، از بازداشت‌شدگان اعتراضات در چابهار، که به اعدام محکوم شده بودند، به‌طور موقت آزاد شدند.

به گزارش کانال تلگرامی «حال‌وش»، منصور حوت و نظام‌الدین حوت پس از نقض حکم اعدام‌شان در دیوان عالی کشور، روز سه‌شنبه، ۳۰ خرداد، با قید وثیقه از زندان زاهدان آزاد شدند.


نظام‌الدین حوت، همچنین منصور حوت، فرزند کمال حوت شاعر و خواننده پرآوازه موسیقی مقامی بلوچستان، که در پی تظاهرات مردم چابهار در هشتم مهر ۱۴۰۱ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند، با ادعای نقش دادن در «آتش‌سوزی اماکن شخصی و دولتی» به «محاربه» و «افساد فی‌لارض» متهم شده بودند و دادگاهی در زاهدان آن‌ها را به «اعدام» محکوم کرده بود.

خانواده این دو بازداشت‌شده پیشتر به منابع خبری اعلام کرده بودند که آن‌ها تحت «شکنجه و فشار» بازجویان مجبور به اعتراف اجباری شده‌اند.


معترضان روز هشتم مهر در زاهدان و سایر شهرهای سیستان و بلوچستان در واکنش به « فرمانده وقت انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ» تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای را برگزار کردند. در جریان این اعتراضات نیروهای حکومتی دست کم صد شهروند بلوچ را کشت و صدها نفر را بازداشت کرد.

عفو بین‌الملل پیشتر درباره اجرای حکم اعدام چند معترض بازداشت‌شده ازجمله منصور حوت و نظام‌الدین حوت هشدار داده بود.

تاکنون هفت تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی» اعدام شده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران پیشتر درباره خطر اعدام ده‌ها معترض بازداشت‌شده دیگر هشدار داده بود.

با استفاده از گزارش‌های حال‌وش و رادیوفردا؛ ف.ع/ ب.ب
XS
SM
MD
LG