لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

کارشناسان: بحران کرونا یهودی‌ستیزی را تشدید می‌کند


تجمع نئونازی‌ها در کانزاس آمریکا؛ عکس آرشیوی‌ست
تجمع نئونازی‌ها در کانزاس آمریکا؛ عکس آرشیوی‌ست

پژوهشگران اسرائیلی در گزارشی که روز دوشنبه اول اردیبهشت منتشر شد می‌گویند همه‌گیری ویروس کرونا باعث افزایش تبليغات ضد یهودی شده که یهودیان را «مسئول» شیوع این ویروس و رکود اقتصادی ناشی از آن معرفی می‌کنند.

این ارزیابی بخشی از گزارش سالانه دانشگاه تل‌آویو در مورد یهودی‌ستیزی است که نشان می‌دهد تعداد حملات علیه یهودیان در مقایسه با سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است. این گزارش می‌افزاید تحت تاثیر همه‌گیر شدن ویروس کرونا این حملات افزایش خواهند یافت.

هر چند آمارهای مربوط به سال ۲۰۲۰ در این پژوهش گنجانده نشده پژوهشگران می‌گویند منشا این حملات و تبليغات یهودی‌ستیزانه معمولا سیاستمداران دست راستی اروپایی، روحانیون به شدت محافظه‌کار آمریکایی، روشنفکران یهودستیز و نهادهای حکومتی ایران هستند.

موشه کانتور، رئیس کنگره یهودیان اروپا، تشکيلات فراگیری که یهودیان کشورهای مختلف اروپایی را نمایندگی می‌کند، گفته: «از آغاز همه‌گیر شدن کووید - ۱۹ اتهامات علیه یهودیان به عنوان افراد و یک جمعیت افزایش یافته و ما را متهم می‌کنند که این ویروس را پخش کرده و مستقیما از این وضعیت سود می‌بریم. زبان و نمادهایی که به کار برده می‌شود دقیقا یادآور اتهامات دوران قرون وسطی است که یهودیان را به پخش امراض، مسموم کردن منابع آب و کنترل اقتصاد متهم می‌کردند.»

مرکز مطالعات یهودی دانشگاه تل‌آویو هر سال و در آستانه روز یادبود هولوکاست که غروب روز دوشنبه است گزارش خود از وضعیت یهودیان در سراسر جهان را منتشر می‌کند.

پژوهشگران در گزارش امسال خود می‌گویند افزایش ۱۸ درصدی حملات خشونت‌آمیز علیه یهودیان در سال ۲۰۱۹ ادامه افزایش این نوع حملات در سال‌های اخیر است. در جریان بیش از ۴۵۰ حمله به کنیسه‌ها و مراکز یهودیان در نقاط مختلف جهان هفت یهودی کشته شده‌اند.

پژوهشگران می‌گویند نفرت‌پراکنی علیه یهودیان به دلیل شیوع ویروس کرونا ادامه همان روش‌های‌های قدیمی یهودی ستیزی در طول تاریخ است که همواره یهودیان را عامل هر مشکلی می‌دانست.

اف‌بی‌آی نیز در مورد تبلیغات گروه‌های نئونازی و نژادپرستان سفیدپوست آمریکا که خواهان شیوع ویروس در جامعه یهودیان شده‌اند، هشدار داده است.

موشه کانتور هشدار داده که همه‌گیر شدن ویروس کرونا ظرفیت بالقوه تشدید پوپولیسم افراطی را دارد مثل شرایطی که پس از رکود اقتصادی دهه ۳۰ میلادی روی داد و در به قدرت رسیدن نازی‌ها در آلمان نقش مهمی داشت.

این هشدارها در شرایطی بیان می‌شود که سال گذشته شاهد افزایش شدید حملات علیه یهودیان بودیم. در ماه اکتبر و همزمان با مراسم یوم کیپور (بخشایش گناهان) به کنیسه‌ای در شهر هاله آلمان تیراندازی شد. در طول سال ۲۰۱۹ در آلمان هر روز پنج حادثه یهودی ستیزانه روی داده و حداقل ۱۶۹ یهودی در سراسر جهان هدف حملات فیزیکی قرار گرفته‌اند.

پژوهش اخیر آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده که ۴۰ درصد از یهودیان زیر سن ۶۰ سال به دلیل تشدید یهودی‌ستیزی در اروپا به فکر مهاجرت هستند. حدود ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان نیز گفته‌اند که یهودی‌ستیزی در کشور محل زندگی آنها یک مشکل جدی است.

چندین کشور برای حفاظت بهتر از یهودیان اقدامات جدیدی انجام داده و بیش از ۲۰ کشور تعریف اتحاد بین المللی یادبود هولوکاست از یهودی ستیزی را پذیرفته و در قوانین خود گنجانده‌اند.

در سال ۲۰۱۹ یک راهنما و دستورالعمل جدید برای مقابله با مضامين و تبلیغات نفرت‌پراکنانه توسط شبکه‌های اجتماعی بزرگ از جمله فیسبوک، توئیتر و یوتیوب به اجرا گذاشته شد که هدف آن تشخیص این مضامين و حذف آنها طی ۲۴ ساعت است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/ت
XS
SM
MD
LG