لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

آیا تابستان مشکل کرونا را حل خواهد کرد؟ پاسخی برای برخی پرسش‌ها


از زمان انتشار گزارش‌های مربوط به بروز ویروسی ناشناخته در چین تنها سه ماه می‌گذرد و دانشمندان و متخصصان بهداشت عمومی در حال حاضر اطلاعات مفیدی دربارهٔ این ویروس و نحوه عملکرد آن گرد آورده‌اند،‌ اما نادانسته‌ها نیز همچنان زیاد است.

از آنجا که کروناویروس جدید اکنون در سرتاسر جهان شیوع پیدا کرده، خبرگزاری رویترز شماری از مهم‌ترین پرسش‌ها را که محققان، پزشکان، سیاست‌گذاران و اقتصاددانان در تلاش یافتن پاسخ به آنها هستند بررسی کرده است. این سؤالات و پاسخ‌های کارشناسان به آنها در زیر می‌آید:

چه تعداد از افراد آلوده هستند، و چند نفر هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند؟

تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار مورد در سراسر جهان گزارش شده است که از این تعداد بیش از ۱۲۷ هزار مورد بهبود یافته و بیش از ۲۴ هزار نفر جان باخته‌اند. برخی محققان تخمین می‌زنند که تا ۸۰٪ افرادی که به این ویروس آلوده شده‌اند هیچ یا فقط علائم خفیفی دارند و حتی نمی‌دانند که کرونا گرفته‌اند.

با این حساب، تعداد افراد آلوده احتمالاً به میلیون‌ها نفر می‌رسد. اما برای یافتن تعداد دقیق‌تر به مطالعات بیشتر و آزمایش‌های بیشتری نیاز است.

آیا احتمال مرگ جوان‌ترها از کرونا خیلی کم است؟

درست است که آسیب‌پذیری جوان‌ها کمتر از سالمندان است اما در افراد جوان هم می‌تواند شدت بیماری کرونا به اندازه‌ای شدید شود که نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد.

مقامات بهداشتی هشدار داده‌اند همه افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای یا دستگاه ایمنی ضعیف دارند در خطرند. بیماری مزمن انسدادی ریه یا آسم، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی از نمونه‌های بیماری‌های زمینه‌ای مورد اشاره این مقامات است.

یک مقام بهداشتی آمریکا گفته است که میزان مرگ‌ومیر در مردان دوبرابر زنان است و این برای همه گروه‌های سنی صدق می‌کند.

اسفند دود دادن در عشق‌آباد ترکمنستان، «برای رفع کرونا»
اسفند دود دادن در عشق‌آباد ترکمنستان، «برای رفع کرونا»

آیا افراد می‌توانند دوباره آلوده شوند؟

این سؤالی اساسی است؛ و ما هنوز جواب را نمی‌دانیم. تعداد اندکی از موارد «ابتلای مجدد» در بیماران بهبودیافته دیده شده اما اکثر دانشمندان معتقدند که احتمالاً مربوط به «عود کردن» خود بیماری در آنها است.

بیمار ممکن است احساس بهتر بودن بکند و آزمایش ویروس در بینی و گلوی او جواب منفی بدهد در حالی که این ویروس در جای دیگر بدن او باقی مانده باشد.

بیماران به‌طور کامل بهبودیافته دارای پادتن‌هایی (آنتی‌بادی‌هایی) در خون خود هستند که از آنها در برابر عفونت تازه محافظت می‌کند، اما ما نمی‌دانیم این پادتن‌ها چه مدت دوام خواهند داشت.

در برابر برخی ویروس‌ها، پادتن‌ها سریع‌تر از بین می‌روند. حتی اگر پادتن‌ها همچنان پابرجا بمانند، ویروس کرونای جدیدممکن است با گذشت زمان دچار تغییرات جزئی شود، همان‌طور که هر سال در مورد ویروس‌های آنفلوآنزا دیده می‌شود، و درنتیجه پادتن‌ها را بی‌اثر کند.

چندین آزمایشگاه دانشگاهی و شرکت‌های پزشکی در حال آزمایش خون افراد هستند تا بفهمند بدن چه کسانی توانسته پادتن ضد کرونا بسازد.

آیا ویروس کرونا در مکان‌های گرم آهسته‌تر پخش می‌شود؟

برخی از کارشناسان امیدوار بودند که با شروع تابستان به‌طور طبیعی شیوع این ویروس کند شود. اما مرکز کنترل بیماری‌های اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که بعید است تابستان از گسترش کرونا بکاهد. سازمان جهای بهداشت هم گفته است که ویروس در همه مناطق از جمله در آب‌و‌هوای گرم و مرطوب قابل انتقال است.

آیا می‌دانیم چه موقع درمان یا واکسن کرونا در دسترس خواهد بود؟

خیر، تاکنون هیچ واکسن یا داروی ضد ویروس خاصی برای کرونا تهیه نشده است. در حال حاضر درمان بر کاستن از علائم، مانند کمک به تنفس، تمرکز دارد. شرکت‌ها در سراسر جهان برای تولید واکسن در رقابت هستند. شمار اندکی از آنها آزمایش ایمنی اولیه را بر روی انسان انجام داده‌اند، اما کارشناسان می‌گویند که ساخت و آزمایش نهایی واکسن ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.

هرچند جهش‌های کمی در ویروس کرونا دیده شده اما مطالعات اخیر نشان داده که این تغییرات به اندازه‌ای نیست که بتواند واکسن‌های تولیدی پیش رو را بی‌اثر کند.

فاصله‌گیری‌ها چه مدت طول خواهد کشید؟

خبرگزاری رویترز از قول کارشناسان در این مورد می‌نویسد که: ما نمی‌دانیم و این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد. این‌که تا چه زمانی مردم فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند و این‌که داروهای مؤثر یا واکسن کی درست شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، این هفته گفت که امیدوار است تا عید پاک یعنی روز یکشنبه ۱۲ آوریل اقتصاد ایالات متحده را «بازگشایی» کند.

اما وی با انتقاد روبه‌رو شده و منتقدان می‌گویند چنین جدول زمانی خیلی عجولانه است و می‌تواند منجر به مرگ افراد بیشتری شود. در استان هوبئی، کانون اصلی کرونا در چین، زندگی پس از دو ماه تعطیلی کامل کمابیش به حالت عادی بازگشته است. هنوز مشخص نیست که آیا چنین بازگشتی به شیوع دوباره ویروس منجر خواهد شد یا نه.

XS
SM
MD
LG