لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

توافق جامع هسته‌ای حاصل شد

ایران و شش قدرت جهانی روز سه‌شنبه به توافق نهایی هسته‌ای رسیدند. آخرین تحولات مربوط به این توافق را می‌توانید در این صفحه بخوانید.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیام خود را از سالن اجلاس سران در تهران در خصوص توافق نهایی هسته‌ای آغاز کرد.

آقای روحانی گفت: مسئله مناقشه هسته‌ای تبدیل به یک موضوع ایران‌هراسی شده‌بود. این مسئله از لحاظ اجتماعی نیز تبدیل شده بود به یک مسئله غرور ملی، و از نظر اقتصادی شرایط سختی را در جامعه به‌وجود آوردند. البته همان‌طور که همیشه تأکید کردم تحریم هیچگاه موفق نبود اما در زندگی مردم تأثیرگذار بود.

او افزود: خوشحالم که امروز با مذاکرات ۲۳ماهه به نقطه جدید دست پیدا کنیم. ما دنبال صدقه نبودم که کسی به ما چیزی بدهد. به دنبال بده‌بستان منصفانه و عادلانه بودیم. هر مذاکره که به صورت برد-باخت باشد پایدار نخواهد ماند.

روحانی در ادامه گفت: خوشبختانه در فضای آزاد و دموکراتیک ایران توانستیم به اجماع در مورد رویکرد به مذاکره دست یابیم. همان‌طور که قبلاً گفتم غرب زمانی می‌تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد و راه تکریم را در پیش بگیرد.

او اضافه کرد: ما در این مذاکرات چهار هدف را دنبال می‌کردیم. ۱- فعالیت هسته‌ای را بتوانیم در داخل کشور ادامه بدهیم. ۲- تحریم‌های غلط و ظالمانه و ضد انسانی را رفع کنیم. ۳- کلیه قطعنامه‌هایی که از دید ما در شورای امنیت غیرقانونی بود را لغو کنیم. ۴- هدف چهارم این بود که پرونده هسته‌ای ایران را از فصل هفتم منشور ملل متحد و اساساً از شورای امنیت خارج کنیم. در توافق امروز، هر چهار هدف حاصل شده‌است.

رئیس جمهوری ایران افزود: اول می‌گفتند ایران فقط صد سانتریفیوژ داشته باشد اما الان پذیرفته‌اند که ایران ۶ هزار سانتریفیوژ داشته باشد. اول می‌گفتند دوران محدودیت شما ۲۰ سال به اضافه ۲۵ سال باشد، الان در نهایت به ۱۰ سال و در مذاکرات روزهای اخیر به هشت سال تقلیل پیدا کرد.

روحانی تصریح کرد: در مورد تحریم می‌گفتد که اول اگر اعتماد پیدا کردیم بعداً قدم به قدم لغو شود، اما الان طبق این توافق، در روز اول توافق همه تحریم‌ها به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد، تمام تحریم‌های مالی، بانکی، حمل و نقل، پتروشیمی، و غیره به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق. و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود. در زمینه اشاعه‌ای هم کالاهای دومنظوره در کمیته‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به مسئله اعتمادسازی با شش قدرت جهانی گفت: برای ما در بحث اعتماد اجرای این توافق آغاز یک امتحان است. اگر این توافق به دقت و خوبی اجرا شد قدم به قدم اجرای این توافق می‌تواند آرام آرام خشت‌های دیوار بی‌اعتمادی را بردارد. اگر آنها به توافق پایبند باشند ما البته به توافق پایبندیم.

پیام باراک اوباما در مورد توافق هسته‌ای: این توافق بر اساس اعتماد بنا نشده بلکه بر پایه نظارت و پایش بنا شده‌است.

اوباما افزود: بر اساس این توافق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند هر زمان و هر جا که خواست از سایت‌های ایران بازرسی کند. ایران هسته مرکزی کارخانه اراک را تغییر خواهد داد. ایران تا ۱۵ سال هیچ کارخانه آب سنگین نخواهد ساخت. ایران دو سوم سانتریفیوژهای نصب‌شده خود را استفاده نکرده و تحت نظر آژانس قرار می‌دهد.

اوباما: ایران الان می‌تواند ۱۰ بمب اتمی بسازد. اما اکنون طبق توافق جدید دیگر این امکان وجود ندارد. تمامی راه‌ها به دست‌یابی ایران به سلاح اتمی بسته شده‌است. بدو این توافق سناریویی دیگری وجود ندارد که بتوانیم جلوی دست‌یابی ایران به بمب اتم را بگیریم. بدون این توافق، مهار برنامه هسته‌ای ایران ممکن نبود.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: آمریکا از موضع قوی مذاکره کرد ما موفق شدیم.

وی اضافه کرد: اگر در بدترین سناریو ایران تعهداتش را نقض کند همه گزینه‌ها که رؤسای جمهوری آمریکا در دسترس دارند مانند همیشه در دسترس خواهد بود. به کنگره اطمینان می‌دهم که با دوستانمان چنین توافقی به این شکل را امضا نمی‌کنیم.

آقای اوباما تهید کرد که «هرگونه تلاش برای جلوگیری از موفقیت این توافق را وتو خواهم کرد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا به آنچه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» نامید اشاره کرده و گفت دقیقاً به همین دلیل است که داریم سعی می‌کنیم از دست‌یابی ایران به بمب اتم جلوگیری کنیم.

رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار تعامل بیشتر ایران با جهان و عبور از خصومت با اسرائیل و تقابل‌جویی شد. وی اظهار داشت: بارها و بارها به مردم ایران گفته‌ام که درها از سوی ما برای همراهی در منافع مشترک باز است.

نشست مشترک خبری فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف پایان یافت.

محمدجواد ظریف سخنان خود را در نشست خبری آغاز کرد و گفت که دقیقاً همان متنی را می‌خواند که از سوی خانم موگرینی خوانده شد اما این بار به فارسی.

ظریف و موگرینی نشست خبری را آغاز کردند.

موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: این روزی تاریخی است. به این خاطر که شرایط را برای اعتمادسازی فراهم کرده‌ایم.... ما مناقشه‌ای که بیش از ۱۰ سال طول کشید را حل کرده و به توافق رسیدیم.

موگرینی افزود: امروز به متن نهایی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) رسیدیم ... ایران تأیید کرده‌است که تحت هیچ شرایطی به دنبال ساخت یا دریافت جنگ‌افزار اتمی نباشد. و در عوض تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران لغو خواهد شد.

این اسناد با جزئیات کامل و دقیق نگاشته شده‌است. برجام توافقی متوازن است. برجام متنی پیچیده‌است که نمی‌توانیم آن را خلاصه کنیم اما متن کامل منتشر می‌شود.

توافقی که امروز اعلام شد تنها یک توافق نیست بلکه توافقی خوب است. ... این اما پایان تلاش‌های ما نیست.

خانم موگرینی تأکید کرد که متعهد است که از اجرای کامل متن توافق نهایی اطمینان حاصل کند.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که بر اساس این توافق، ایران ۱۹هزار سانتریفیوژ خود را به ۶ هزار ۱۰۴ سانتریفیوژ کاهش خواهد داد. ایران این محدودیت را برای ۱۰ سال پذیرفته است.

سایت بلومبرگ در مقاله ای از شرکت ها و کمپانی هایی نام برده که احتمالا «برندگان» توافق هسته ای در ایران هستند؛ از جمله پژو، ایرباس، دانون و نستله.

راست: از آخرین تصاویر وزیران خارجه طرف‌های درگیر مذاکرات به اضافه آقای صالحی و خانم موگرینی. چپ: ظریف و موگرینی در حال اعلام آغاز آخرین جلسه مذاکرات.

خبرگزاری فرانسه: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است ساعت ۷ بامداد به وقت محلی در کاخ سفید بیانیه‌ای در مورد مذاکرات با ایران صادر کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG