لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

«رشد ۳۶ درصدی» زمین‌های خشخاش در افغانستان


مرد افغان در حال قدم زدن در مزرعه خشخاش‌اش در ولایت جلال‌آباد افغانستان
مرد افغان در حال قدم زدن در مزرعه خشخاش‌اش در ولایت جلال‌آباد افغانستان
بنا بر یک گزارش تازه، علی‌رغم هزینه‌های میلیارد دلاری ایالات متحده در افغانستان، کشت و برداشت تریاک در این کشور صعودی فزاینده داشته و سال گذشته به بیشترین میزان خود رسیده است.

ایالات متحده تاکنون هفت و نیم میلیارد دلار در جنگ با مواد مخدر در افغانستان هزینه کرده است.

بر اساس گزارش دفتر بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان، مزارع تحت کشت خشخاش در افغانستان در سال ۲۰۱۳، ۲۰۹ هزار هکتار افزایش داشته که این عدد در قیاس با سال ۲۰۱۲، ۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بازرسان ویژه سازمان بازسازی و احیای افغانستان از اول ژانویه تا ۳۱ ماه مارس سال جاری تحقیقاتی را در این باره انجام دادند که نتایج آن نشان از افزایش چشمگیر تولید و قاچاق تریاک در افغانستان دارد.

بر اساس آمار دفتر بازرسی ویژه بازسازی و احیای افغانستان، ۱.۳ میلیون افغان در سال ۲۰۱۲ به شکل مداوم از مواد مخدر استفاده کرده‌اند که این عدد یک میلیون نفر بیشتر از رقمی است که سال ۲۰۱۱ اعلام شده بود.

جمعیت افغانستان در حال حاضر کمتر از ۳۲ میلیون نفر است.

افغانستان در آن‌ سوی مرزهای خود، سه‌چهارم تریاک جهان را نیز تامین می‌کند. بیشتر این تریاک در زمین‌های جنوبی و غربی این کشور به ویژه ولایات هلمند و قندهار تهیه می‌شود.

با این همه تلاش‌های آمریکا و دولت افغانستان در مبارزه با مواد مخدر در شرق و کابل، پایتخت افغانستان، متمرکز است. بر اساس گفته‌های بازرسان، این اتفاق از یک طرف به خاطر کاهش نیروهای نظامی آمریکایی است و از طرف دیگر به امن بودن این مناطق در قیاس با «جنوب و جنوب‌غربی افغانستان» ربط دارد.

کاهش نیروهای نظامی آمریکایی که قرار است تا دسامبر ۲۰۱۴ خاک افغانستان را ترک کنند، نشان می‌دهد که ماموریت‌هایی که آمریکا مشخصا برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان ترتیب داده بود، در حال افول است.

در سال ۲۰۱۳، نیروهای افغان با کمک دیگر نیروهای ائتلافی، توانستند ۴۱ هزار کیلوگرم تریاک را توقیف کنند، این در حالی است که افغانستان در این سال پنج هزار و ۵۰۰ تن تریاک تولید کرده است.

بر اساس گزارش دفتر بازرسی ویژه افغانستان، در مجموع از سال ۲۰۱۱ تاکنون میزان قاچاق ۱۷ درصد کاهش داشته است که سهم تریاک ۵۷ درصد و سهم هروئین ۷۷ درصد بوده است. با این همه بخش عظیمی از قاچاق مواد مخدر به شیوه‌هایی غیرملموس و خارج از دید ماموران افغان و آمریکایی انجام می‌شود.

در این گزارش تازه آمده است: «لابراتوارهای مواد مخدر، انبارهای مربوطه و بخش اعظم حمل و نقل و خرید و فروش مواد مخدر همگی در مناطق روستایی انجام می‌شود، مناطقی که کاملا از دسترس نیروها خارج است.»

افزایش کاشت خشخاش در افغانستان و رسیدن آن به میزانی که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده، علی‌رغم هزینه‌های میلیاردی دولت آمریکا، حرف‌ و حدیث‌های بسیاری به همراه داشته است.

جان سوپوکو، یکی از بازرسان دفتر بازسازی افغانستان در ماه ژانویه به سنای آمریکا گفت:‌ «اینک تمامی سرمایه‌گذاری‌های آمریکا و دیگر اهداکنندگان در بازسازی و احیای افغانستان در خطر است. دستاوردهای هر چند اندک ما در دوازده سال گذشته در حوزه زنان، بهداشت،‌ آموزش، قانون‌مندی و مملکت‌داری، همگی بیش از هر زمان دیگری به خاطر افزایش قاچاق مواد مخدر در خطر است.»

در پاییز سال گذشته سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده بود که تولیدات تریاک افغانستان در سال ۲۰۱۳، ۹ درصد افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG