لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

وزیر کشور ترکیه شبه‌نظامیان کرد سوری را با انفجارهای آنکارا مرتبط دانست


انفجار شامگاه یک‌شنبه ۲۳ اسفند در آنکارا
انفجار شامگاه یک‌شنبه ۲۳ اسفند در آنکارا

مقام‌های ترکیه روز سه‌شنبه گفتند یک بمب‌گذار انتحاری زن که به کردهای شبه‌نظامی سوریه مرتبط بوده، عامل انفجار روز یک‌شنبه در آنکارا بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر کشور ترکیه گفته‌است که این بمب‌گذار متولد ۱۳۷۱ در شهر قارص در شمال شرقی ترکیه بوده و سحر چاگلا دمیر نام داشته‌است.

به گفته وزیر کشور ترکیه، این زن بمب‌گذار از سه سال پیش تاکنون به اعضای گروه حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) نزدیک بوده و در طول این مدت سفری به سوریه داشته و در آن‌جا توسط سازمان «یگان‌های مدافع خلق» آموزش دیده‌است.

یگان‌های مدافع خلق یک گروه شبه‌نظامی سوری (شاخته نظامی کمیته عالی کردها) است که دولت ترکیه آن را یک گروه تروریستی و مرتبط با پ‌کاکا می‌داند.

انفجار بزرگی شامگاه یک‌شنبه ۲۳ اسفند در محله‌ای شلوغ در آنکارا و در نزدیکی وزارت دادگستری ترکیه منفجر شد که ۳۷ کشته و شمار زیادی زخمی برجای گذاشت.

با آنکه وزارت کشور ترکیه رسماً نام فرد بمب‌گذار و اعتقادات سیاسی او را منتشر کرده، اما هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجارهای ۲۳ اسفند آنکارا را برعهده نگرفته‌است.

دولت ترکیه گفته که «تقریبا مطمئن» است این انفجارها کار شورشیان کرد بوده است. در موارد مشابه پیش از این نظیر انفجارهای مهر ماه آنکارا، انفجار ۲۸ بهمن ماه، دولت ترکیه انگشت اتهام را به سوی کردها دراز کرده بود.

وزیر کشور ترکیه ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان، همچنین گفته است که تحقیقات وسیعی را در این زمینه آغاز خواهد کرد.

ترکیه ماه‌هاست که در جنوب با شورشیان کرد وارد درگیری سنگینی شده و دیار بکر در تمامی این ماه‌ها در حالت ویژه حکومت نظامی بوده است.

پس از وقوع این انفجار در روز یک‌شنبه، منطقه دیار بکر در ساعات پایانی دوشنبه شاهد افزایش درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان کرد بوده است. به گفته خبرگزاری فرانسه شورشیان در شهر دیاربکر سنگر درست کرده و خودروها را در خیابان به آتش کشیده‌اند. پلیس نیز در پاسخ متوسل به خشونت شده است.

این درگیری‌ها روز سه‌شنبه نیز در منطقه باغلار در استان دیاربکر ادامه پیدا کرده است. در جریان این درگیری‌ها اعضای گروه پ‌کاکا از راکت و سلاح‌های خودکار استفاده کرده‌اند.

به گفته مقام‌های امنیتی در جریان درگیری‌های اخیر، یک مامور پلیس و سه شبه‌نظامی کشته شده و ده شهروند نیز زخمی شده‌اند.

هفته گذشته ارتش ترکیه اعلام کرد که عملیات سه ماهه در محله سور در دیاربکر را به پایان می‌رساند. با این همه نیروهای ویژه پلیس عملیات‌های تازه‌ای را در سه منطقه در شهرهای جنوب شرقی آغاز کرده‌اند. تمامی این منطقه در حال حاضر در شرایط حکومت نظامی به سر می‌برند.

پس از بمب‌گذاری روز یک‌شنبه که منجر به مرگ دستگم ۲۷ نفر شد، ارتش ترکیه عملیات خود را در خارج از خاک ترکیه نیز ادامه داد و مواضع گروه پ‌کاکا در شمال عراق را بمباران کرد.

احمد داووداوغلو پیش‌تر اعلام کرده بود که در رابطه با بمب‌گذاری آنکارا یازده تن نیز دستگیر شده‌اند.

از آن‌سو چمیل بایک، رهبر شورشیان کرد روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی تایمز به دولت ترکیه هشدار داده بود که به خاطر عملیات‌های نظامی‌اش در جنوب شرقی باید منتظر پاسخ باشد.

XS
SM
MD
LG