لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

نگرانی رئیس کمیته بانفوذ در سنای آمریکا از برنامه موشکی ایران


باب کورکر از جمله سناتورهای جمهوری‌خواه است که در زمان بحث‌های مربوط به توافق هسته‌ای ایران، از مخالفان آن بود.
باب کورکر از جمله سناتورهای جمهوری‌خواه است که در زمان بحث‌های مربوط به توافق هسته‌ای ایران، از مخالفان آن بود.

باب کورکر، رئیس کمیته سیاست خارجی در مجلس سنای آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۱ فروردین، گفت که عدم پاسخ مناسب از سوی شورای امنیت سازمان ملل در مورد آزمایش‌های موشکی ایران حاکی از آن است که تضمین‌های دولت باراک اوباما در این باره که با حصول توافق اتمی، تحریم‌ها بر این برنامه موشکی هم‌چنان پابرجا می‌ماند بی‌پایه و اساس بوده است.

استدلال این سناتور جمهوری‌خواه که همواره با امضای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی مخالف بود این است که عدم پاسخ مناسب شورای امنیت سازمان ملل به ایران و ادامه آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک از سوی ایران نشان‌دهنده بی‌پایه بودن این تضمین‌هاست.

رویترز می‌نویسد صحبت‌های باب کورکر در پی آن ایراد شده که این خبرگزاری گزارشی را منتشر کرد بر مبنای تفسیر برخی از دیپلمات‌ها که معتقدند آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیستند.

آقای کورکر روز چهارشنبه در جلسه‌ای در سنا گفت: «همان‌ طور که بسیاری از ما واهمه داشتیم، حالا ایران بدون هیچ ترسی از تنبیه‌های شورای امنیت، می‌تواند محدودیت‌هایی را که بر برنامه موشکی‌اش اعمال شده دور بزند.»

آن طور که در گزارش رویترز آمده است، «تعداد زیادی» از قانون‌گذاران آمریکایی خواهان وضع تحریم‌هایی بیشتر علیه برنامه موشکی ایران شده‌اند.

این خبرگزاری همچنین خبر داده است که قرار است جمعی از متخصصان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت روز جمعه درباره موشک‌های بالیستیک ایران گفت‌وگو کرده و امکان صدور بیانیه‌ای در محکومیت آن را بررسی کنند.

روز یازدهم فروردین‌ماه خبرگزاری رویترز گفته بود که آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در نامه‌ای مشترک به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران شده‌اند و گفته‌اند که انجام این آزمایش‌ها نشان‌دهنده بی‌اعتنایی ایران به قطعنامه شورای امنیت است.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در همین روز و در حاشیه کنفرانسی درباره پناهجویان سوری اعلام کرد که برنامه موشک‌های بالیستیک ایران «باعث نگرانی و هراس» جامعه جهانی شده و حال قدرت‌های جهان باید تشخیص بدهند که این برنامه نیازمند تحریم‌های بیشتر است یا نه.

XS
SM
MD
LG