لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

بایدن: اگر آزمایش موشکی ایران نقض برجام باشد، اقدام می‌کنیم


جو بایدن (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو در اسرائیل
جو بایدن (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو در اسرائیل

ساعاتی پس از نمایش موشکی سپاه پاسداران در بیابان‌های قم، معاون ریاست جمهوری آمریکا به جمهوری اسلامی هشدار داد که اگر شلیک این موشک‌ها نقض توافق اتمی، برجام، باشد، آمریکا «اقدام» خواهد کرد.

خبرگزاری‌های ایران روز چهارشنبه، ۱۹ اسفندماه، گزارش دادند که سپاه پاسداران دو موشک بالیستیک به نام‌های «قدر اچ» و «قدر اف» را از ارتفاعات بخش شرقی البرز شلیک کرده‌ است.

این دو موشک در قالب مانوری به نام «اقتدار ولایت» شلیک شد.

در پی شلیک این موشک‌های دوربرد در قالب این مانور، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران نیز در همین روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که ایران موشک‌های دو هزار کیلومتری‌اش را برای اسرائیل طراحی کرده است.

تنها یک روز پیش از این، آزمایش‌های موشکی دیگری نیز انجام شده‌ بود.

در واکنش به انتشار این اخبار، به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن، معاون باراک اوباما، که هم‌اکنون در اسرائیل به سر می‌برد هشدار داد که «در صورت تایید آزمایش» این موشک‌های بالیستیک «آمریکا علیه ایران اقدام خواهد کرد».

آقای بایدن روز چهارشنبه بر این نکته نیز تاکید کرد که هنوز در مورد آزمایش این نوع موشک‌ها در ایران «تردید» وجود دارد.

اما افزود که در صورت تایید این اقدام سپاه پاسداران و اثبات این که شلیک این موشک‌های بالیستیک نقض توافق اتمی ایران با گروه ۵+۱ است، «ما اقدام خواهیم کرد».

به گفته معاون باراک اوباما، ایالات متحده در مورد هر اقدامی که خارج از توافق باشد، «در هر جا که از آن آگاه شود، اقدام خواهد کرد».

موضع‌گیری جو بایدن تکرار واکنش یک مقام دیگر در دولت باراک اوباما است که روز سه‌شنبه، ۱۸ اسفندماه، اعلام کرد که ایالات متحده از نزدیک گزارش‌های منتشر شده درباره آزمایش موشک‌های بالیستیک در ایران را دنبال کرده و «در صورت تایید» این اقدامات از طریق شورای امنیت سازمان ملل «پاسخ مناسبی» به جمهوری اسلامی داده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG