لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

ایتالیا برای دو روز متوالی ده‌ها پناهجو را از آب‌های مدیترانه نجات داد


پناهجویان که توانسته‌اند از قایق‌های چوبی جان سالم به در ببرند، عصر پنجشنبه به بندر پورتو امپدوچله در سیسیلی در ایتالیا رسیدند.
پناهجویان که توانسته‌اند از قایق‌های چوبی جان سالم به در ببرند، عصر پنجشنبه به بندر پورتو امپدوچله در سیسیلی در ایتالیا رسیدند.

مقام‌های رسمی ایتالیا می‌گویند یک کشتی حامل تعداد نامشخصی پناهجو که لیبی را به مقصد اروپا ترک کرده بود، در دریا واژگون شده و گارد ساحلی این کشور توانسته حداقل ۸۸ تن از این پناهجویان را نجات دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گارد ساحلی کشور لیبی هم گفته است که جنازه چهار تن و همچنین دو کشتی خالی را در ساحل لیبی یافته است. این روزها قاچاقچیان انسان با سوءاستفاده از هوای گرم و دریای آرام مدیترانه، تعداد زیادی از پناهجویان را با قایق‌های ناامن راهی اروپا می‌کنند.

فرمانده گارد ساحلی ایتالیا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که اول بار این کشتی حامل پناهجویان در روز پنجشنبه توسط هلیکوپترهای ایتالیا که رصد دریای مدیترانه را برعهده دارند، دیده شده و سپس گارد ساحلی با دو کشتی نجات به پنجاه کلیومتری ساحل لیبی فرستاده شده‌اند.

آسوشیتدپرس در خبر دیگری به غرق شدن قایق پناهجویان پرداخته و می‌گوید که گارد ساحلی اسپانیا نیز در عملیات نجات پناهجویان درگیر بوده است. این خبرگزاری چهار تصویر را هم منتشر کرده که مشخص نیست دقیقا تصویر این قایق است یا خیر.​

سخنگوی نیروهای دریایی لیبی گفته است که در جریان چندین عملیات نجات دیگر در روز پنجشنبه، ۷۶۶ پناهجو نجات داده شده‌اند.

به گفته‌ وی، این تعداد پناهجو در دو گروه مجزا نجات داده شده‌اند. یک گروه شامل ۵۵۰ پناهجو در نزدیکی ساحل غربی صبراته و گروه دیگر شامل ۲۱۶ پناهجو در ساحل زواره.

گارد ساحلی ایتالیا در حالی از این عملیات نجات خبر می‌دهد که روز پیش از آن (چهارشنبه) نیز پس از غرق شدن یک کشتی بزرگ دیگر، عملیات امداد و نجات مشابهی انجام داده بود.

عزیمت قایق‌های حامل پناهجویان از لیبی به سوی ایتالیا در هفته اخیر و با گرم شدن هوا شدت گرفته است و در حال حاضر گارد ساحلی ایتالیا مشغول انجام ۲۰ عملیات نجات است.

بنا بر آمار رسمی تنها از روز دوشنبه تاکنون (در کمتر از یک‌هفته) حدود هفت هزار پناهجو از آب‌های مدیترانه نجات داده شده‌اند. همچنین اعلام شده است که بعدازظهر روز پنجشنبه، ششم خرداد، حدود ۶۵۰ پناهجو خود را به بندر پورتو امپدوچله رسانده‌اند.

لیبی در هفته‌های اخیر با بحران شدید عزیمت پناهجویان از این کشور به سوی اروپا مواجه شده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، روز سوم خردادماه اعلام کرده بود که مقام‌های لیبی از اتحادیه اروپا در زمینه آموزش پرسنل گارد ساحلی و نیروی دریایی کمک خواسته‌اند.

خانم موگرینی هفته گذشته در نامه‌ای به وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، در مورد عزیمت موج جدید پناهجویان از عراق و لیبی به سوی اروپا هشدار داده بود.

در جریان ناآرامی‌های لیبی که به سقوط قذافی انجامید و آشفتگی‌های پس از آن، حدود نیم میلیون تن از اهالی لیبی آواره شدند که به گفته‌ خانم موگرینی این تعداد ممکن است به سوی اروپا هجوم بیاورند.

XS
SM
MD
LG