لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

آلمان: بررسی تقاضای پناهندگی طی سه ماه گذشته دو برابر شده است


وزارت کشور آلمان روز جمعه بیستم فروردین اعلام کرد که در سه ماهه اول سال جاری حدود ۱۸۰ هزار تقاضای پناهندگی بررسی شده که بیشتر از دو برابر رقم مشابه در سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با ۶۰ درصد این تقاضا‌ها موافقت شده و حدود نیمی از متقاضیان پناهندگی اتباع سوریه بوده‌اند.

بخش اعظم یک میلیون و یکصد هزار مهاجری که پارسال وارد آلمان شدند در اردوگاه‌های موقت به سر می‌برند و برای دادن تقاضای پناهندگی مجبورند هفته‌ها و یا ماهها انتظار بکشند.

به دليل مسدود شدن مرزهای کشورهای ناحیه بالکان، که مسیر اصلی حرکت مهاجران به سوی آلمان بود، در ماه مارس تعداد افرادی که وارد آلمان شدند به شدت کاهش یافته است. اکثر این پناهجویان از جنگ، سرکوب یا فقر در کشورهای خاورمیانه و حتی نقاط دورتر گریخته‌اند.

سرازیر شدن جمعیت وسیع مهاجران و پناهجویان، دولت ائتلافی آلمان و آنگلا مرکل صدراعظم این کشور را به شدت تحت فشار قرار داده و همزمان باعث تقویت حزب پوپولیست ضد مهاجرت شده است که در انتخابات محلی سه ایالت آلمان در ماه گذشته توانست گروهی از رای دهندگان حزب دمکرات مسیحی و حزب سوسیال دمکرات را به خود جلب کند.

علاوه بر این، ورود اعراب مسلمان بحث در مورد ادغام این گروه از مهاجران در جامعه آلمان را به شدت داغ کرده و برخی از مردم نگرانند که تعداد زیاد مسلمانان ممکن است فرهنگ آلمان را تحت‌الشعاع قرار دهد. همزمان دولت آلمان نیز مقررات پذیرش پناهجو و مهاجر را سخت‌تر کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید که طبق آمارهای دولتی در ماه مارس حدود ۶۰ هزار تقاضای پناهندگی دریافت شده که به نسبت ماه فوریه ۱۱ درصد کمتر است. ولی به نسبت مارس ۲۰۱۵ حدود ۸۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در سه ماهه اول سال جاری پس از از اتباع سوریه از نظر تعداد متقاضیان پناهندگی، عراقی‌ها و افغان‌ها در رتبه‌های بعدی هستند.

اداره مهاجرت و پناهندگی آلمان در سه ماه گذشته در مورد ۱۵۰ هزار تقاضای پناهندگی تصمیم‌گیری کرده است که به نسبت همین دوره در سال میلادی قبل ۱۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وزارت کشور آلمان می‌گوید قبل از وقوع بحران مهاجرت، که دلیل اصلی آن جمعیت کثیری است که از جنگ داخلی سوریه گریخته‌اند، میزان تایید تقاضای پناهندگی حدود ۴۲ درصد بود ولی در ماه‌های اخیر به ۶۱ درصد افزایش یافته است.

وزیر کشور آلمان گفت در عین حال رقم افرادی که پس از رد تقاضای پناهندگی آنها از کشور اخراج شده‌اند افزایش یافته و از قرار معلوم هر ماه تعداد بیشتری از مهاجران به صورت داوطلبانه آلمان را ترک می‌کنند.

به گفته او، طی دو ماه اول امسال ۴۵۰۰ نفر از افرادی که تقاضای پناهندگی آنها رد شده بود از کشور اخراج شده‌اند و این تقریبا دو برابر رقم مشابه در سال ۲۰۱۵ است.

طبق این آمارها فقط در ماه فوریه امسال حدود پنج هزار مهاجر داوطلبانه از آلمان رفته‌اند که دو برابر رقم ثبت شده در فوریه پارسال است.

طی ماه مارس به طور متوسط هر روز ۱۴۴ نفر از طریق اتریش وارد آلمان شده‌اند. در صورتی که این تعداد در ماه فوریه حدود ۱۳۰۰ نفر و در ماه ژانویه حدود ۲۰۰۰ نفر بوده است.

XS
SM
MD
LG