لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

رضا ضراب آزاد شد


رضا ضراب، تاجر ایرانی، امروز پس از نزدیک به سه ماه حبس از ازندان آزاد شد
رضا ضراب، تاجر ایرانی، امروز پس از نزدیک به سه ماه حبس از ازندان آزاد شد
رضا ضراب، تاجر ایرانی و از مظنونان اصلی پرونده فساد مالی در ترکیه ظهر جمعه، نهم اسفندماه از زندان آزاد شد.

به گزارش رسانه های ترکیه، آقای ضراب همراه با پسران دو وزیر کابینه رجب طیب اردوغان که همگی در ارتباط با پرونده فساد مالی گسترده در ترکیه دستگیر شده بودند، با حکم دادگاه عالی ترکیه آزاد شده‌اند.

باریش گولر، فرزند معمر گولر، وزیر اسبق کشور و کآان چاگلایان، پسر ظفر چاگلایان، وزیر اسبق اقتصاد در پی دستگیری ۵۷ نفر به اتهام دریافت رشوه، پولشویی و زمین‌خواری در ترکیه به زندان رفتند. در انتهای آذرماه، دادگاهی در استانبول اتهامات ۱۶ نفر از این افراد را به آن‌ها تفهیم کرده و باقی را آزاد کرد. ضراب و پسران وزرا از جمله افرادی بودند که تا به امروز در رابطه با این پرونده در زندان مانده بودند.

به گزارش روزنامه «حریت»، پنج فرد آزاد شده مجاز به ترک خاک ترکیه نیستند و باید هر هفته روزهای جمعه به اداره پلیس مراجعه کنند. به گزارش این روزنامه در حال حاضر دیگر کسی در ارتباط با این پرونده در زندان به سر نمی‌برد.

دادگاهی در استانبول درباره این آزادی‌ها گفته است که «شواهدی» وجود ندارد که نشان دهد این افراد قصد «خروج از کشور» یا «از بین بردن مدارک جرم» را داشته باشند.

دولت ترکیه در ماه‌های اخیر دست به پاکسازی گسترده در سیستم قضایی و پلیس کشور زد، اتفاقی که باعث نگرانی بسیاری از سیاست‌مداران مخالف اردوغان و اتحادیه اروپا شد.
گفته می‌شود در ترکیه سیستم قضایی و پلیس تحت نفود فتح‌الله گولن است.

آقای گولن از روحانیون ترک و رهبر معنوی «جنبش خدمت» است که در حال حاضر در پنسیلوانیا زندگی می‌کند و نخست وزیر ترکیه و طرفداران او معتقدند که پرونده فساد مالی و فایل‌های صوتی منتسب به اردوغان که در هفته اخیر منتشر شده، همگی توطئه‌های گولن برای خراب کردن وجهه حزب عدالت و توسعه آن‌هم درست پیش از برگزاری انتخابات محلی در ماه مارس است.

کشور ترکیه از آذرماه سال جاری، درگیر پرونده‌ایست که منجر به استعفای سه وزیر کابینه اردوغان شد. در زمان افشای این پرونده روزنانه حریت از انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار پول از ایران به ترکیه با وساطت رضا ضراب خبر داده بود. اتهام آقای ضراب در آن زمان تطمیع مقامات دولتی ترکیه و پرداخت رشوه عنوان شده بود.

در این پرونده و در جریان انتقال غیرقانونی پول به ایران پای هالک بانک نیز در میان بود که سرانجام منجر به برکناری سلیمان اصلان، رئیس این بانک شد. خبرگزاری فرانسه در آذرماه خبر داده بود که در در آغاز رسیدگی به این پرونده ۵. ۴ میلیون دلار پول نقد در جعبه‌های کفشی در خانه آقای اصلان پیدا شده است.

رجب طیب اردوغان همواره در طول سخنرانی‌هایش این پرونده را توطئه خارجی‌ها علیه خود و دولتش خوانده بود.
XS
SM
MD
LG