لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

عادل الجبیر گزارش‌های مبنی بر تهدید مالی عربستان علیه آمریکا را «مضحک» خواند


روزنامه نیویورک تایمز، افشاگر تهدید عربستان، گفته بود که عادل الجبیر شخصا این پیام را به واشینگتن منتقل کرده است
روزنامه نیویورک تایمز، افشاگر تهدید عربستان، گفته بود که عادل الجبیر شخصا این پیام را به واشینگتن منتقل کرده است

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز دوشنبه گفت گزارش‌های منتشره از واکنش عربستان به آمریکا و تهدید خروج صدها میلیارد دلار پول از این کشور «مضحک» است.

پیش‌تر در خبرها عنوان شده بود که عربستان آمریکا را تهدید کرده است که اگر بابت حملات یازدهم سپتامبر محاکمه و مجبور به پرداخت غرامت شود، در عوض صدها میلیارد دلار دارایی خود را از خاک آمریکا خارج خواهد کرد. حال وزیر خارجه عربستان می‌گوید که این گزارش‌ها «مضحک» است.

این در حالیست که روزنامه نیویورک‌تایمز که برای نخستین بار تهدید عربستان را فاش کرد، گزارش داده بود که این پیام تهدیدآمیز شخصا توسط عادل الجبیر به واشینگتن ابلاغ شده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از دو مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا که خواسته بودند ناشناس باقی بمانند، گزارش داده بود که الجبیر شخصا در سفری به واشینگتن با نمایندگان سنا دیدار و درباره این طرح گفت‌وگو کرده است.

چند روز پس از انتشار این خبرها جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش گفته بود که به نفع عربستان نیست که بخواهد در اقتصاد جهان آشفتگی ایجاد کند.

علی‌رغم آنکه عادل‌الجبیر تهدید عربستان و خبرهای مرتبط به آن را مضحک خوانده، با این حال تاکید کرده که لایحه پیشنهادی سنا اجازه می‌دهد خانواده قربانیان یازده سپتامبر دولت‌های خارجی را محاکمه کنند.

به موجب لایحه‌ای در سنای آمریکا که مورد حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است، دولت‌های خارجی مصونیت خود را از دست داده و خانواده قربانیان حملات نیویورک و واشنگتن امکان آن را خواهند داشت تا از دولت عربستان سعودی، در صورت دخالت در این حملات، شکایت کنند.

پس از مطرح شدن این طرح، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که احتمالا باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، آن را وتو خواهد کرد.

آقای اوباما در یکی از سخنرانی‌هایش در آن زمان گفته بود که تصویب چنین لایحه‌ای برای دولت آمریکا و شهروندان این کشور مسئله خواهد شد و ممکن است یک دولت خارجی بخواهد کاری مشابه را با دولت و شهروندان آمریکا انجام دهد.

اگر لایحه سنا به نتیجه‌ برسد، عربستان مجبور خواهد بود تا ۷۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌هایش را، پیش از آن‌که در خطر مصادره قرار گیرد، از این کشور خارج کند.

این که عربستان در حوادث یازدهم سپتامبر چه نقشی داشته دقیقاً روشن نیست و گفته می‌شود کمیسیون یازده سپتامبر که پس از حملات تشکیل شد، گزارشی ۲۸ صفحه‌ای از نقش عربستان در این حملات تهیه کرده که محرمانه است.

لایحه سنا از این کمیسیون می‌خواهد تا گزارش را در اختیار خانواده قربانیان قرار دهد که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

با این حال جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا (سی‌آی‌ای) روز دوازدهم اردیبهشت ماه گفته بود که این گزارش نباید منتشر شود چرا که حاوی اطلاعات غیردقیق و غیرراستی آزمایی‌شده است.

XS
SM
MD
LG