لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۴

«۸۰ درصد» از سد زاینده‌رود اصفهان خالی است


رودخانه زاینده رود در آبان ماه سال ۹۳ و پس از بیش از یک سال خشکسالی ممتد، مجددا زنده شد
رودخانه زاینده رود در آبان ماه سال ۹۳ و پس از بیش از یک سال خشکسالی ممتد، مجددا زنده شد

مهرزاد احسانی، یک مقام مسئول در وزارت نیروی ایران، می‌گوید که حدود هشتاد درصد از سد زاینده‌رود در اصفهان خالی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مقام مسئول می‌گوید که در حال حاضر حدود ۱۴۵۰ میلیون متر مکعب از سد زاینده‌رود خالی است و با توجه به پیش‌بینی‌ها از وضعیت بارش و میزان آب ورودی به سد زاینده‌رود در ماه‌های آتی و همچنین مصارف شرب، کشاورزی، محیط زیست و صنعت به نظر می‌رسد که استان‌های ذی‌نفع از سد شرایط سختی را پیش‌ رو خواهند داشت.

مهرزاد احسانی که مدیریت دفتر به‌هم‌پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران را بر عهده دارد می‌گوید که بارش‌ها و روان‌آب‌ها در حوضه بالادست سد زاینده‌رود وارد سد می‌شوند، اما در حوضه پایین‌دست که به قسمت شرق و غرب اصفهان و تالاب گاو‌خونی مرتبط می‌شود، وضعیت بارش به مراتب بدتر از حوضه بالادست است.

به گفته‌ وی، میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تا پایان فروردین‌ماه حدود ۲۲ درصد کمتر از دوره مشابه در سال قبل بوده است.

اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد دوره طلایی چهارماهه حوضه زاینده‌رود است که در این دوره بیشترین آب در سد انباشت می‌شود. اما با گذشت دو ماه از این چهار ماه حدود هشتاد درصد از سد همچنان خالی است.

سد زاینده‌رود که بر رود زاینده‌رود بسته شده، در کنترل سیلاب‌های فصلی، کنترل آب کشاورزی مورد نیاز اراضی اصفهان و تامین انرژی برق‌آبی نقش مهمی دارد.

زاینده‌رود یا زنده‌رود، بزرگ‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که در کویر مرکزی ایران حدود ۲۰۰ کیلومتر به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی می‌ریزد.

این رودخانه سال‌هاست که به دلایل مختلف، از جمله استقرار صنایع سنگین در کنار آن، یا گسترش خط لوله آب سد زاینده‌رود به کرمان، یزد، کاشان و قم و برداشت بی‌رویه آب برای مقاطع بلند خشک می‌شود.

در پی بروز این خشکی‌های طولانی، مجلس ایران در سال ۸۴ طرح بهشت‌آباد را تصویب کرد، با این حال این طرح که بر اساس آن آب از منطقه زاگرس به فلات مرکزی ایران فرستاده می‌شود، با روی کار آمدن دولت نهم متوقف شد.

در اسفندماه سال ۱۳۹۱، عده‌ای از کشاورزان اصفهانی در اعتراض به خشک شدن زاینده‌رود و فرستادن آب این روخانه به استان یزد، به تاسیسات انتقال آب حمله کرده و به آن خساراتی زدند.

علی‌رغم بحث‌های کارشناسی فراوان در خصوص خشکی زاینده رود، این رودخانه تا آبان سال ۹۳ همچنان دوران خشکسالی را سپری می‌کرد تا آن‌ که بخشی از آب سد بر بستر این رودخانه جاری شد و زاینده‌رود مجددا زنده شد.

با این حال بنا به گفته‌های مهرزاد احسانی ممکن است این رودخانه مجددا شاهد خشکسالی شود.

XS
SM
MD
LG