لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

مرگ «۱۰۷ تن» در چهار روز گذشته در جاده‌های ایران


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
پلیس راهنمایی و رانندگی ایران با اظهار این که در چهار روز گذشته «۱۰۷ تن» در اثر تصادفات رانندگی جان باخته‌اند، اعلام کرده است که تنها در روز شنبه، ۲۸ مردادماه، «۳۴ تن» قربانی تصادفات جاده‌ای شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رضا سلبی، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی روز یکشنبه، ۲۹ مردادماه گفت: «در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و شنبه (۲۵ تا ۲۸ مردادماه) در مجموع ۱۰۷ تن در جاده‌های کشور کشته و ۸۹۱ تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.»

وی افزود که تنها در روز شنبه «۳۴ تن» در جریان «۲۶ تصادف» کشته و «۲۱۶ تن» نیز در «۱۳۴ تصادف» دیگر مجروح شده‌اند.

به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، در چهار روز مزبور در مجموع «۶۴۵ تصادف» در کشور رخ داده است که «۹۰ مورد» آن منجر به فوت شده است.

با توجه به نزدیکی زمان عید فطر سال جاری به تعطیلی آخر هفته، گزارش‌ها حاکی از افزایش مسافرت‌های بین شهری در چهار روز اخیر در ایران بوده است.

رضا سلبی روز یکشنبه اعلام کرد که بیشترین دلیل تصادفات روزهای اخیر به ترتیب «عدم توجه به جلو»، «انحراف به چپ» و «خستگی و خواب آلودگی راننده» بوده است.

محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس راه کشور نیز روز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفت که بر اساس بررسی‌ها «سبقت از خط ممتد میان جاده یکی از عوامل مهم در وقوع تصادفات است».

وی هشدار داد که مأموران پلیس به شدت با این تخلف برخورد می‌کند.

ایران یکی از بالاترین آمارهای مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را در میان کشورها دارد و بر پایه گزارش‌ها هر ساله به طور میانگین بین ۲۵ هزار تا ۲۷ هزار تن در ایران بر اثر تصادف جاده‌ای کشته می‌شوند.

سازمان پزشکی قانونی ایران در آماری که از حوادث رانندگی در ایران منتشر کرده، آورده است که در دهه ۸۰ «بیش از ۲۴۱ هزار ایرانی» در تصادف رانندگی جان باخته‌اند.

به گفته این سازمان بیشترین کشته‌شدگان سالانه تصادفات رانندگی دهه ۸۰ در ایران مربوط به سال ۱۳۸۴ با ۲۷ هزار و ۷۵۵ مورد فوت بوده است.

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور خردادماه سال جاری گفته بود که شمار سالانه تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای، با شمار سالانه کشته‌‌شدگان در دوران جنگ ایران و عراق برابری می‌کند.
XS
SM
MD
LG