لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

خشونت‌ها در میانمار؛ دست‌کم ۲۰ کشته و شش هزار آواره


مناطق غربی میانمار نیز آبان‌ماه سال گذشته صحنه درگیری میان بوداییان و مسلمانان بود.
مناطق غربی میانمار نیز آبان‌ماه سال گذشته صحنه درگیری میان بوداییان و مسلمانان بود.
به دنبال چند روز درگیری میان بوداییان و مسلمانان ساکن مناطق مرکزی میانمار که «دست‌کم ۲۰ کشته» بر جای گذاشته است، روز شنبه، سوم فروردین‌ماه، ارتش این کشور در منطقه درگیری مستقر شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در روز سوم فروردین‌ماه و یک روز پس از آن که رئیس جمهور میانمار در شهر مرکزی «مِیتیلا» وضعیت اضطراری اعلام کرد، کامیون‌های مملو از سرباز در شهر مستقر شده‌اند و مقام‌های این شهر نیز اقدام به توزیع آب و غذا میان هزاران مسلمان آواره منطقه کرده‌اند.

یکی از مقام‌های مِیتیلا گفته است که تا این لحظه «نزدیک به شش هزار تن» از مسلمانان ساکن این شهر به منظور حفظ امنیت‌شان به استادیوم و پاسگاه پلیس منتقل شده‌اند و افزوده است که در حال حاضر وضعیت شهر آرام است.

طبق گزارش‌ها، درگیری‌ها در مِیتیلا روز چهارشنبه، سی‌ام اسفندماه، پس از وقوع مجادله میان یک فروشنده مسلمان و مشتریان بودایی وی و پس از آن انتشار خبری مبنی بر کشته شدن یک راهب بودایی توسط یک مسلمان فراگیر شد.

به دنبال آن بوداییان به مناطق مسلمان‌نشین شهر حمله بردند و چندین مسجد، مغازه‌ و خانه را به آتش کشیده و در فعالیت‌های آتش‌نشانان برای فرونشاندن حریق اختلال ایجاد کردند.

خبرگزاری فرانسه شمار کشته‌شدگان این درگیری‌ها را «دست‌کم ۲۰ تن» اعلام کرده است.

وزارت خارجه آمریکا اول فروردین‌ماه ضمن ابراز نگرانی از درگیری‌های میانمار، بر برقراری گفت‌و‌گو میان طرفین درگیر تأکید کرد و از مقام‌های میانمار خواست آرامش را در منطقه حکم‌فرما کنند.

مسلمانان میتیلا ۳۰ درصد از جمعیت صد هزار نفری این شهر را تشکیل می‌دهند.

درگیری‌ها چند روز اخیر در حالی رخ داده است که آبان‌ماه سال گذشته نیز مناطق غربی میانمار صحنه درگیری بوداییان و مسلمانان بود. خشونت‌های آن زمان ده‌ها کشته و «بیش از ۲۲ هزار آواره» بر جای گذاشت.

میانمار، کشوری با اکثریت بودایی و اقلیت مسلمان، در دهه‌های گذشته بارها صحنه درگیری میان معتقدان به این دو مذهب بوده است.

دولت میانمار در این سال‌ها در پایان دادن به رفتارهای ضد-مسلمان در این کشور راه به جایی نبرده است و در برخی مناطق حتی راهبان بودایی علاوه بر سازمان‌دهی راه‌پیمایی‌ علیه مسلمانان، از حامیان خود می‌خواهند که برای راندن مخالفان‌شان دست به اسلحه ببرند.
XS
SM
MD
LG