لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

باراک اوباما: میانمار برای رسیدن به دموکراسی راه درازی در پیش دارد


باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه به عنوان نخستین رییس جمهوری این کشور ظرف سه دهه گذشته وارد میانمار (برمه) شد و با تین سین، رییس جمهوری و آن سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواهان میانمار، دیدار کرد.

میانمار پس از حدود نيم قرن که در کنترل نظاميان بود از سال گذشته اصلاحاتی را آغاز کرده و در پی این اصلاحات، آن سان سوچی پس از پانزده سال حصر خانگی آزاد شد. محل دیدار روز دوشنبه، ۱۹ نوامبر، باراک اوباما و آن سان سوچی نیز در خانه‌ای بود که این رهبر دموکراسی‌خواهان تمام این سال‌ها را در آن در حبس به‌سر برده‌بود.

اوباما نخستین رییس جمهوری آمریکاست که در سه دهه گذشته، وارد میانمار می‌شود و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وی روز دوشنبه در دیدارهای رسمی خود گفت که میانمار برای رسیدن به دموکراسی کامل هنوز راه درازی را در پیش دارد اما از تعهد ایالات متحده برای کمک به پیشبرد این روند خبر داد.



باز شدن مشت گره‌کرده

به نوشته آسوشیتدپرس، باراک اوباما در دیدارهای خود در میانمار گفت: «زمانی که رییس جمهور شدم پیامی به این مضمون برای آن حکومت‌هایی که از طریق ارعاب حکومت می‌کنند فرستادم که، چنانچه آماده باشید مشت گره کرده خود را باز کنید، ما نیز دست خود را به سوی شما دراز می‌کنیم.»

وی افزود: «بنابر این امروز آمده‌ام تا به قول خود عمل کنم و دست دوستی را به سوی شما دراز کنم.»

آقای اوباما در مراسم تحلیف خود در ژانویه سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که «اگر کشورهایی نظیر ایران بخواهند مشت گره کرده خود را بگشایند، دست گشاده ما را پیش روی خود خواهند دید.»

رییس‌جمهوری آمریکا که روز دوشنبه در رانگون، مرکز اقتصادی میانمار، به‌سر می‌برد در سخنرانی خود در دانشگاه این شهر نیز گفت میانمار که حکومت سرکوبگر آن باعث انزوای جهانی این کشور شده‌بود «هم‌اینک می‌تواند قدرت یک آغاز تازه را به جهانیان نشان دهد.»

به گفته آقای اوباما، این کار از طریق «ادامه سیاست باز کردن درها به روی جهان» امکان‌پذیر است تا بدین‌وسیله میانمار بتواند «در شکل دادن به جهانی صلح‌آمیزتر، مرفه‌تر، عادلانه‌تر، و آزادتر سهیم باشد.»

باراک اوباما با وجود این در هشداری گفت که دولت غیرنظامی میانمار باید به تقویت دموکراسی ادامه دهد و یا «نگاهبان آن باشد» و درغیر این صورت حمایت آمریکا پایان خواهد یافت.

آمریکا پس از اصلاحات انجام‌شده در میانمار بخشی از تحریم‌های اقتصادی خود را علیه این کشور لغو کرده و رییس‌جمهوری آمریکا نیز قول داده است در صورت ادامه روند اصلاحات، بر سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده در این کشور بیفزاید.

حکومت میانمار از سال گذشته برای نخستین بار پس از دهه‌ها، انتخابات آزاد برگزار کرد و شمار زیادی از زندانیان سیاسی، از جمله آن سان سوچی را آزاد کرد. حزب خانم سوچی توانست با شرکت در این انتخابات ۸۱ درصد از کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند.

باراک اوباما در دیدارهای روز دوشنبه خود تأکید کرد که به باور ایالات متحده، اصلاحات ایجادشده در میانمار «می‌توانند امکاناتی باورنکردنی برای پیشرفت این کشور فراهم کنند.»

وی با اعلام اینکه «آمریکا با شماست» افزود: «مطمئنیم که حمایت آمریکا در سال‌های دشواری که پیش رو دارید همواره ادامه خواهد داشت.»

به نوشته خبرگزاری آلمان، خانم آن سان سوچی در دیدار روز دوشنبه خود با باراک اوباما گفت که باید نسبت به «خوش‌بینی بیش از اندازه به پیشرفت میانمار» محتاط بود و افزود که «باید احتیاط کنیم تا به دام سراب موفقیت نیفتیم.»

منتقدان سفر آقای اوباما به میانمار می‌گویند که این سفر «زودهنگام» است و حکومت میانمار هنوز تمامی زندانیان سیاسی را آزاد نکرده و به گفته این منتقدان، حکومت فعلی این کشور اقدامات لازم را نیز برای توقف خشونت‌های پیش‌آمده میان اکثریت بودایی و اقلیت مسلمان در ایالت راخین میانمار انجام نمی‌دهد.

علاوه بر میانمار، باراک اوباما قصد دارد به کامبوج نیز سفر کند و ۳۰ آبان‌ماه در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج، در نشست آسیای شرقی شرکت کند.

قرار است که نشست شرق آسیا با حضور نمایندگان ۱۸ کشور، ۱۰ کشور عضو و هشت کشور دیگر (آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، روسیه، استرالیا و نیوزیلند) برگزار شود.
XS
SM
MD
LG