لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

شش خنثی‌کننده مین در اثر یک انفجار در مریوان کشته شدند


به گفته خبرگزاری‌های داخلی، ایران «دومین کشور آلوده به مین در جهان» به شمار می‌رود.
به گفته خبرگزاری‌های داخلی، ایران «دومین کشور آلوده به مین در جهان» به شمار می‌رود.
شش تن از کارکنان مرکز مین‌زدایی ایران روز شنبه، ۱۳ آبان‌ماه، بر اثر انفجار مین جان خود را در شهرستان مریوان از دست دادند. مراسم تشییع جنازه این افراد روز یکشنبه، ۱۴ آبان ماه در مریوان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز شنبه اعضای تیم مین‌زادیی در نزدیکی روستای پیران شهرستان مریوان مشغول انجام وظیفه بودند که بر اثر انفجار مین، شش تن از این افراد به شدت آسیب دیده و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.

این خبرگزاری افراد کشته شده را آرام پیروزی، بهروز غلامی، جعفر نام‌بردار، صادق اسلامیان، علی‌اکبر همتی و محمد رضانوری از استان‌های کردستان، کرمانشاه و همدان معرف کرده است.

مراسم تشییع جنازه این افراد ۱۴ آبان‌ماه در مریوان برگزار شد و کشته‌شدگان به استان‌های محل سکونت خود منتقل شدند.

انفجار روز شنبه در حالی رخ داد که به گفته مهر، دو هفته پیش از این نیز انفجار مین در مناطق مرزی کردستان،‌ دو مجروح بر جای گذاشت.

از زمان جنگ ایران و عراق، همچنان مناطق مختلف، به ویژه استان‌های غربی به مین آلوده هستند و کماکان افراد به دلیل انفجار مین کشته و یا زخمی می‌شوند.

سال ۸۸ اقبال محمدی،‌ نماینده مریوان و سروآباد در مجلس هشتم گفته بود که سالانه «۲۰۰ نفر» در ایران در اثر انفجار مین کشته می‌شوند.

آذرماه سال ۹۰ نیز رییس مرکز مین‌زدایی به خبرگزاری فارس گفته بود که از سال ۸۵، «۵۹ تن از کارکنان این مرکز» در اثر انفجار مین کشته شده‌اند.

طبق آمار ارائه شده از سوی خبرگزاری‌های داخلی، ایران «دومین کشور آلوده به مین در جهان» به شمار می‌رود. خبرگزاری فارس فروردین‌ماه سال جاری اعلام کرد که همچنان «بیش از دو تا سه میلیون مین» در مناطق مختلف ایران وجود دارد.

سال ۱۹۹۶، کنوانسیون بین‌المللی منع مین اتاوا از سوی صد کشور به امضاء رسید و این کنوانسیون در حال حاضر ۱۶۰ عضور دارد. این در حالی است که ایران تا کنون با امضای این کنوانسیون موافقت نکرده است.
XS
SM
MD
LG