لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

جشنواره ونیز؛ هفتاد سال ستایش سینما


ساندرا بولاک بر روی فرش قرمز جشنواره ونیز- ۶ شهریور ۱۳۹۲
ساندرا بولاک بر روی فرش قرمز جشنواره ونیز- ۶ شهریور ۱۳۹۲
جشنواره فیلم ونیز که در کنار کن و برلین یکی از سه جشنواره بزرگ سینمایی جهان محسوب می‌شود، چهارشنبه شب، ششم شهریورماه در حالی افتتاح شد که این بار هفتادمین سال خود را جشن می‌گیرد و به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان، به خود می‌بالد.

هفتاد فیلم کوتاه

به مناسبت هفتاد سالگی این جشنواره، از هفتاد فیلمساز جهانی خواسته شده است که فیلمی کوتاه بسازند که مجموعه آن‌ها در کنار هم در یک سانس به نمایش در می‌آید.

فیلمسازان مختلفی از سراسر جهان این دعوت را پذیرفته‌اند؛ از برناردو برتولوچی، که امسال ریاست هیات داوران را هم به عهده دارد گرفته، تا کیم کی دوک کره‌ای، برنده شیر طلای سال گذشته که امسال هم یک فیلم جنجالی در بخش خارج از مسابقه دارد.

عباس کیارستمی تنها فیلمسازی است که از داخل ایران برای ساخت این فیلم دعوت شده و فیلم او در کنار فیلم‌های دیگر این مجموعه به نمایش در می‌آید.

اما دو فیلمساز دیگر ایرانی هم که در خارج از ایران فیلم می‌سازند و در سال‌های قبل در این جشنواره تحسین شده‌اند، در این مجموعه فیلم کوتاهی دارند؛ امیر نادری و شیرین نشاط.

«فمن»‌های پرسر و صدا

گروه فمن که اعتراض‌های خود را با نیمه برهنه شدن در ملاءعام همراه می‌کنند و امروز به یک حرکت بین المللی با شعبه‌های مختلف در کشورهای گوناگون بدل شده‌اند، دستمایه فیلم مستندی قرار گرفته‌اند از استرالیا با نام: «اوکراین فاحشه خانه نیست».

این فیلم که در بخش خارج از مسابقه ونیز به نمایش در می‌آید، در زندگی خصوصی برخی از زنان عضو این جنبش دقیق می‌شود و این سوال را مطرح می‌کند که آیا آنها فمینیست هستند؟

ونیز و ایران

جشنواره ونیز در سال‌های اخیر روی چندان خوشی به سینمای ایران نشان نداده و امسال هم تنها یک فیلم بلند ایرانی در بخش افق‌های این جشنواره حضور دارد، بخشی که جایزه و داوران ویژه خود را دارد.

شهرام مکری که با فیلم‌های دیدنی‌ای چون «سنجاقک» و «اشکان و انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» استعداد خود را نشان داده بود، امسال با فیلم متفاوت «ماهی و گربه» چندین شخصیت را در یک نمای بسیار طولانی دنبال می‌کند.

ونیز و جذب ستاره‌ها

یکی از جذابیت‌های جشنواره ونیز برای تماشاگران عام حضور ستارگان سینما بر روی فرش قرمز است و هر شب چند ستاره نامدار، فضای جشنواره را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در شب اول جرج کلونی و ساندرا بولاک تماشاگران را به وجد آوردند و در شب دوم، ونیز ستارگانی چون نیکلاس کیج و لینزی لوهان بر روی فرش قرمز حضور پیدا کردند.

یکی از تفاوت‌های عمده ونیز با کن در این است که جشنواره ونیز بر خلاف کن که تنها برای دست اندرکاران سینما و مطبوعات است، به فروش بلیت می‌پردازد و تماشاگران عادی نیز می‌توانند با خرید بلیت یا دریافت کارت برای کل دوره جشنواره، در تالارهای سینما و حتی در کنار فرش‌ قرمز و ستارگان سینما حاضر شوند.

بزرگان در حاشیه

امسال فیلم‌های چند فیلمساز مطرح که می‌توانستند به بخش مسابقه هفتادمین دوره ونیز شور و حال بیشتری بدهند، در خارج از مسابقه به نمایش در می‌آیند.

کیم کی دوک، فیلمساز برنده شیر طلایی سال گذشته، با فیلم جنجالی تازه‌ای به نام «موئبیوس» در این بخش قرار گرفته، در حالی که فیلم‌های تازه آلفونسو کوارون با نام «جاذبه »(فیلم افتتاحیه) و آندره وایدا، با نام «والسا، مردی از جنس امید» هم در این بخش به نمایش در می‌آیند.

فیلم تازه پاتریس لوکونت، فیلمساز مشهور فرانسوی هم با عنوان «یک قول» با حضور بازیگر برجسته، ربکا هال، در بخش خارج از مسابقه پذیرفته شده است.

کلاسیک‌های ونیز

امسال هم بخش کلاسیک‌های ونیز فعال است و تعدادی از فیلم‌های برجسته تاریخ سینما را با نسخه‌های جدید عرضه می‌کند. فیلم‌هایی از یاسوجیرو اوزو، فرانچسکو روزی، لوکینو ویسکونتی، ارنست بی. شودزاک، ناگیسا اوشیما، آلن رنه، ساتیاجیت رای، روبرتو روسلینی و امیر کوستوریتسا از جمله این فیلم هاست؛ همین طور «کلمانتین عزیزم» ساخته تحسین شده جان فورد که می‌تواند علاقمندان این وسترن ساز آمریکایی را به وجد بیاورد.

نمایش نسخه تازه‌ای از «دیو درون» ساخته دیدنی ژان رنوار، فیلمساز برجسته فرانسوی هم از دیگر فیلم‌های قابل اشاره این بخش است.
XS
SM
MD
LG