لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

شب خوش فیلمسازان کرد در جشنواره ابوظبی


هشام زمان با فیلم «پیش از بارش برف» موفق شد جایزه پنجاه هزار دلاری بخش افق‌های تازه را از آن خود کند.
هشام زمان با فیلم «پیش از بارش برف» موفق شد جایزه پنجاه هزار دلاری بخش افق‌های تازه را از آن خود کند.
در حالی که به نظر می‌رسید داوران جشنواره ابوظبی در نهایت فیلمی از سینمای عرب را به عنوان برگزیده جشنواره معرفی کنند، ژیا ژانگکه فیلمساز شناخته شده چینی این جایزه را از آن خود کرد و فیلمسازان کرد عراقی هم سهم قابل توجهی از جوایز را تصاحب کردند.
جوایز هفتمین دوره جشنواره ابوظبی که پنجشنبه شب با حضور میهمانان جشنواره در تالار بزرگ هتل- قصر امارات برگزار شد، شامل چندین جایزه نقدی بزرگ بود که در کنار لوح این جشنواره که به جایزه مروارید سیاه مشهور است، به برندگان مختلف اهدا شد.
در بخش مسابقه فیلم‌های بلند٬ داوران این بخش که عبارت بودند از جکی ویور (بازیگر استرالیایی)، آدرین ووتون (استاد سینما در دانشگاه، اهل بریتانیا)، هیام عباس (بازیگر برجسته فلسطینی که در فیلمی از جیم جارموش هم ایفای نقش کرده و جایزه یک عمر فعالیت سینمایی این جشنواره را هم دریافت کرد)، دورا بوشوشا (تهیه کننده تونسی) و ساندرا دن همر (مدیر و برنامه ریز چند جشنواره از هلند)، فیلم «لمس گناه» ساخته ژیا ژانگکه را به عنوان بهترین فیلم این دوره جشنواره برگزیدند.
«لمس گناه» داستان‌هایی ساده را درباره چهار شخصیت مختلف در چهار استان چین روایت می‌کند. هر یک از این شخصیت‌ها با مساله خشونت درگیرند. ژانگکه قصد نفی خشونت را دارد اما خود در روایت آن پا را از حیطه‌های معمول فراتر می‌گذارد و با سبکی رئالیستی خشونت تکان دهنده‌ای را به تصویر می‌کشد.
اما شاید مهمترین مشکل فیلم چهار پاره بودن آن است؛ بخش‌هایی که به رغم آن که حول موضوع مشترک خشونت می‌گردند٬ چندان با هم ربط پیدا نمی‌کنند و یک کل واحد را تشکیل نمی‌دهند.
شب فیلمسازان کرد

فیلمسازان کرد عراقی نیز پنجشنبه٬ شب شگفت انگیزی را تجربه کردند. دو تن از این فیلمسازان که هر دو به همراه فیلم‌هایشان در جشنواره ابوظبی شرکت داشتند، جوایز پنجاه هزار دلاری این جشنواره را به خود اختصاص دادند و با خوشحالی ابوظبی را ترک کردند.

گلیشفته فراهانی در فیلم «سرزمین تلخ شیرین من» ساخته هنر سلیم ایفای نقش کرده است. این فیلم جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کرد.
گلیشفته فراهانی در فیلم «سرزمین تلخ شیرین من» ساخته هنر سلیم ایفای نقش کرده است. این فیلم جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کرد.
هنر سلیم با فیلم «سرزمین تلخ شیرین من»ش جایزه ویژه هیات داوران را برد. در این فیلم شبه وسترن سنت‌ها و زندگی مدرن در تقابل قرار می‌گیرند و پایانی حماسی را رقم می‌زنند.
گلشیفته فراهانی بار دیگر در این فیلم نقش یک دختر کرد را بازی می‌کند که این بار عشق او در کنار خواسته‌اش برای تدریس و باز نگه داشتن مدرسه، از هر سو مورد هجوم است.
گلشیفته فراهانی هم به همراه هینر سلیم برای دریافت جایزه بر روی صحنه حاضر شد تا شب خوشی را برای این فیلم که برای اولین بار در جشنواره کن امسال به نمایش درآمده بود، رقم بزند.
هشام زمان دیگر فیلمساز کرد هم جایزه پنجاه هزار دلاری بخش افق‌های تازه را به دست آورد. فیلم او با نام «پیش از بارش برف» که به عنوان محصولی از عراق، نروژ و آلمان برای اولین بار در جشنواره گوتنبرگ سوئد به نمایش درآمد، باز مضمون مشابهی را درباره تقابل سنت و مدرنیته دنبال می‌کند.
فیلمساز به شدت سعی دارد که به داستانگویی وفادار باشد و شخصیت‌های خود را تا حد قهرمان‌های فیلم‌های اکشن پیش می‌برد، در حالی که می‌خواهد ریشه‌ها و زادگاه آنها نقش مهمی در فیلم داشته باشند.
سینمای ایران
سینمای ایران هر ساله معمولا سهمی در جوایز جشنواره ابوظبی داشت، اما این بار تنها فیلم ایرانی پدیرفته شده در جشنواره، یک فیلم کوتاه ساخته فرحناز شریفی بود که «خاطرات انقلاب بهمن عاشق لیلا» نام داشت و از دریافت جایزه ۲۵ هزار دلاری این بخش بازماند.
«خاطرات انقلاب بهمن عاشق لیلا» یک فیلم پانزده دقیقه‌ای بر اساس کنار هم قرار دادن عکس است که داستان عاشق شدن مردی را می‌گوید که به عشق دختر مورد علاقه‌اش وارد تظاهرات انقلاب می‌شود و سرانجام جان خود را از دست می‌دهد اما هنوز پس از مرگ باور دارد که اگر زنده مانده بود لیلا با او ازدواج می‌کرد.
دیگر فیلم مربوط به ایران، «انقلاب دزدیده شده من» ساخته ناهید پرشون سروستانی است که خاطرات چند زن را از زندان‌های جمهوری اسلامی در دهه شصت روایت می‌کند. این فیلم که در بخش مسابقه فیلم‌های مستند حضور داشت٬ به دلیل پرداخت انسانی به مساله حقوق بشر در ایران٬ مورد توجه داوران قرار گرفت، اما از دریافت جوایز نقدی این بخش بازماند.
XS
SM
MD
LG