لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

گالوپ: ۸۳ درصد آمریکایی‌ها ایران را «دشمن یا غیر دوست» می‌دانند


در حالی که طی روزهای اخیر خوش‌بینی‌های زیادی درباره بهبود مناسبات تهران و واشینگتن ابراز شده است، آخرین نظرسنجی «گالوپ» حاکی است که ۸۳ درصد آمریکایی‌ها همچنان ایران را «دشمن» یا کشوری «غیر دوست» می‌دانند.

بر اساس نظرسنجی این موسسه آمریکایی که روز سوم مهرماه منتشر شد، ۴۵ درصد آمریکایی‌ها ایران را «دشمن» این کشور می‌دانند و ۳۸ درصد نیز معتقدند که ایران کشوری «غیردوست» است. در عین حال ۱۰ درصد معتقدند که ایران «دوست» یا «هم‌پیمان» آمریکا است. هشت درصد نیز نظری در این خصوص ارائه نکرده‌اند.

گالوپ در ادامه با تمرکز بر گرایش سیاسی شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، آورده است که از میان آمریکایی‌هایی که ایران را «غیردوستانه» و «دشمن» ارزیابی می‌کنند، ۶۰ درصد جمهوری‌خواه، ۳۷ درصد دمکرات و ۴۲ درصد مستقل هستند.

طبق این نظرخواهی، ۸۳ درصد آمریکایی‌ها در حالی ایران را «دشمن» و «غیردوستانه» می‌دانند که در نظرسنجی خردادماه این موسسه، ۸۵ درصد شرکت‌کنندگان دارای این نگرش نسبت به ایران بودند.

نگاه منفی آمریکایی‌ها به ایران در نظرسنجی بهمن‌ماه ۱۳۹۰ این موسسه نیز منعکس شده بود. شرکت‌کنندگان آن نظرسنجی، ایران را «بزرگترین دشمن آمریکا» معرفی کرده‌ بودند و کشورهایی چون چین و کره شمالی پس از ایران قرار گرفته بودند.

نظرسنجی سوم مهرماه گالوپ در حالی منتشر شده است که باراک اوباما در نطق خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، بر لزوم حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرد.

در حاشیه این نشست همچنین مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که به طرف ایرانی پیشنهاد فراهم کردن زمینه نوعی مواجهه اوباما و حسن روحانی را داده‌اند، اما طرف ایرانی آن را «خیلی پیچیده» دانسته و از پذیرفتن‌اش سر باز زده است.

با این‌حال قرار است که روز چهارم مهر ماه وزیر امور خارجه ایران همراه با همتای آمریکایی‌اش و دیگر وزرای امور خارجه کشورهای ۵+۱ در نیویورک گردهم آیند تا در مورد از سرگیری مذاکرات اتمی گفت‌و‌گو کنند.

تاکید آمریکا بر دیپلماسی در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۰۹ موسسه گالوپ، آمریکایی‌ها با پیگیری دیپلماسی در مواجهه با ایران موافق بودند و گالوپ در گزارش سوم مهر ماه خود آورده است که شاید دولت اوباما بر روی دوام این نظر از سال ۲۰۰۹ تا کنون حساب می‌کند.

نظرسنجی اخیر گالوپ بر اساس تماس تلفنی با هزار و ۱۰ فرد بالغ آمریکایی در تمامی ایالات آمریکا و شهر واشینگتن، در روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریورماه صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG