لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

مجلس خبرگان: طرح «انتخابات آزاد» توطئه‌ای علیه اصل انتخابات است


مجلس خبرگان رهبری نسبت به استفاده از واژه «انتخابات آزاد» هشدار داده است.
مجلس خبرگان رهبری نسبت به استفاده از واژه «انتخابات آزاد» هشدار داده است.
مجلس خبرگان با انتشار بیانیه‌ای طرح «انتخابات آزاد» را توطئه‌ای علیه اصل انتخابات دانسته و نسبت به استفاده از این واژه هشدار داده است. این مجلس همچنین تاکید کرده که تلاش‌ها برای «تطهیر سران فتنه» راه را برای سوء استفاده باز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، روز چهارشنبه، ۲۷ دی‌ماه، پس از پایان نشستی با کمیسیون‌های مجلس خبرگان در بیانیه‌ای گفته که «القای واژه انتخابات آزاد یا کلید واژگانی از این دست در راستای توطئه در اصل انتخابات» تلقی می‌شود.

این مجلس می گوید که «بیش از ۳۰ انتخابات سالم در کشور» برگزار شده و هشدار رهبر جمهوری اسلامی نسبت به استفاده از واژه «انتخابات آزاد» را گوشزد کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای روز ۱۹ دی‌ماه گفته بود: «آن کسانی که راجع به انتخابات توصیه‌هایی می‌کنند، حواس شان باشد به دشمن کمک نکنند. دائما نگویند انتخابات باید آزاد باشد. از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتیم. کدامش آزاد نبوده است؟»

در همین زمینه محمدرضا باهنر، نماینده مجلس روز ۲۵ دی‌ماه به خبرگزاری فارس گفت که «مسئولان باید مراقب باشند و از کلید واژه انتخابات آزاد استفاده نکنند، چرا که ممکن است این کلید واژه به واژه غیرهنجار تبدیل و در آینده مسئله ساز شود.»

وی طرح این واژه را به هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، و محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی، نسبت داد و گفت: «هم آقای هاشمی باید دقت کنند و از این واژه استفاده نکنند و هم مسئول اجرایی سطح بالا که از این واژه استفاده می‌کنند باید دقت کنند که آب به آسیاب دشمن نریزند.»

در ماه‌های اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدارهای مختلف خود خواستار انتخابات آزاد و رقابت برای بازگشت اعتماد مردم و عبور کشور از بحران شده است.

محمود احمدی نژاد نیز روز دوم دی ماه گفته بود که «انتخابات باید آزاد باشد و هیچ کس نباید حتی در ذهنش این باشد که در انتخابات اثر بگذارد یا دخالت بی‌جا کند و ما هم در همین رابطه در خدمت ملت هستیم.»

۲۱۹ نماینده مجلس روز ۲۴ دی‌ماه با امضای بیانیه‌ای القای «آزاد نبودن انتخابات» را «رمز فتنه جدید» و «همسویی و همنوایی با دشمنان کشور» توصیف کردند.

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: کسانی که بحث انتخابات آزاد را مطرح کرده‌اند باید «استغفار» کنند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، هم در ۲۲ دی‌ماه «انتخابات آزاد» را «کلید واژه و رمز شورش» دانست و تأکید کرد برخی که مستحق اعدام بودند، از انتخابات آزاد حرف می‌زنند.

انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۲ برگزار شود.

مجلس خبرگان رهبری: تطهیر موسوی و کروبی خواسته دشمن است

مجلس خبرگان در بیانیه خود همچنین تاکید کرده که«جریان تطهیر یا تخفیف جرم سران فتنه و فتنه‌گران را خواست دشمنان انقلاب اسلامی می‌داند که هرگز دوستداران انقلاب به دنبال آن نبوده و نخواهند بود.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «از همگان انتظار داریم نسبت به اظهار نظری که موجب سوء استفاده دشمنان اسلام شده و یا باعث تردید در جامعه ولایی و حماسه‌سازان با شکوه ۹ دی (راهپیمایی هواداران جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸) شود، مراقبت نمایند.»

«سران فتنه» عنوانی است که پس از انتخابات ریاست ‌جمهوری ۸۸ از سوی جناح حاکم به میرحسن موسوی و مهدی کروبی اطلاق می‌شود.

در بیانیه مجلس خبرگان رهبری به فرد خاصی اشاره نشده است اما در هفته های اخیر حبیب‌الله عسگر اولادی از چهره‌های شاخص اصولگرایان جمهوری اسلامی در چندین اظهار نظر گفته است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی «اهل فتنه» نیستند و راه برای آن‌ها برای بازگشت به نظام باز است.

این عضو جمعیت مؤتلفه اسلامی روز ۲۵ دی‌ماه گفته بود: «من با برادرم موسوی و برادرم کروبی سال‌ها کار کرده‌ام ولی در سال‌های فتنه برخی مسائل را نپذیرفتند... من به عنوان عضو هیات منصفه می‌گویم که این دو را مجرم نمی‌شناسم
XS
SM
MD
LG