لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

روزنامه کانادایی: کالاهای تحریمی همچنان به ایران ارسال می‌شوند


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
گزارش‌های رسیده از کانادا حاکی است که علیرغم تحریم‌های دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی، کالاهای مرتبط با برنامه هسته‌‌ای همچنان از کانادا به مقصد ایران ارسال می‌شوند و گمرک کانادا قادر نیست صادرات این کالاها را به طور کامل متوقف کند.

روزنامه کانادایی «ونکوور سان» روز پنجشنبه، دوم شهریورماه، با استناد به گزارش‌های رسیده از «آژانس خدمات مرزی کانادا» اعلام کرد که با وجود تحریم‌های کانادایی علیه ایران و نظارت پلیس کانادا بر صادرات کالا به ایران، شرکت‌های طرف معامله با ایران از طریق انتقال محموله‌های ممنوع خود به وسایل نقلیه دیگر در جریان صادرات و ارسال کالاهای خود از مسیر‌های مختلف، همچنان به تجارت با ایران مشغول هستند.

این روزنامه توضیح داده است که بر اساس یادداشت سری‌ای که به تازگی برای شماری از مقام‌های ارشد آژانس خدمات مرزی کانادا تهیه شده، شرکت‌های طرف معامله با ایران در کانادا همچنان قادر هستند، «اگرچه با دشواری بیشتر و هزینه‌های بالاتر»، کالاهای تحریم‌ شده را به ایران بفرستند.

این یادداشت تأکید کرده است که مقام‌های کانادایی نیز تأیید کرده‌اند که در این مدت محموله‌های «مشکوکی» از دید بازرسان گمرک مخفی مانده و به ایران ارسال شده‌اند.

در این یادداشت آمده است که گرچه شبکه‌های تأمین کالاهای مورد نیاز جمهوری اسلامی در کانادا شناسایی شده‌اند، از آن‌جایی که این شبکه‌ها خود را با شرایط تحریم‌ها وفق داده‌اند، متوقف کردن محموله‌های صادراتی تحریمی آن‌ها به ایران بسیار دشوار است.

کانادا سال ۲۰۱۰ به منظور اعمال فشار بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در همراهی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحریم‌هایی را علیه ایران به اجرا در آورد.

پس از آن و در ژانویه سال ۲۰۱۲ نیز کانادا تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده و سازمان‌های مالی کانادا را از ارائه خدمات به ایران یا اقدام در جهت منافع ایران منع کرد.

به نوشته «ونکوور سان»، بر اساس گزارشی که اکتبر سال ۲۰۱۱ از سوی آژانس خدمات مرزی کانادا منتشر شده است، از زمان اجرایی شدن تحریم‌های کانادایی، این آژانس ۱۴ محموله به ارزش «۳.۹۶ میلیون دلار» را که قرار بود به مقصد ایران فرستاده شود، ضبط کرده است.

این گزارش می‌افزاید که این آژانس همچنین صادرات ۱۶ محموله دیگر را نیز در این مدت متوقف کرده، اگرچه این محموله‌ها را ضبط نکرده‌است.

گزارش مزبور در عین حال به مشکل کمبود شدید کارکنان در این آژانس نیز اشاره کرده و شمار کارکنانی را که به کار بررسی صادرات کالا به ایران و سایر کشورهای تحت تحریم کانادا مشغول هستند، «حدودا ۵۳ تن» اعلام کرده و تأکید کرده است که این افراد روزانه بین «هشت تا ۱۰ هزار» محموله را باید مورد بررسی قرار دهند.

در واکنش به اشاره روزنامه «ونکوور سان» به دوام ارسال محموله‌های تحریمی به ایران، سخنگوی آژانس خدمات مرزی کانادا، تأکید کرده است که این آژانس با هوشیاری در تلاش است تا اجرای دقیق تحریم‌های کانادایی را تضمین کند.
XS
SM
MD
LG