لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

قطع دوباره صادرات گاز ایران به ترکیه بر اثر انفجار


در دو هفته گذشته این دومین بار است که خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه منفجر و صادرات گاز به ترکیه متوقف می‌شود.
در دو هفته گذشته این دومین بار است که خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه منفجر و صادرات گاز به ترکیه متوقف می‌شود.
با گذشت کمتر از دو هفته از وقوع انفجار در خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه، روز پنجشنبه، ۲۷ مهرماه، بار دیگر این خط لوله در ترکیه منفجر شد. این انفجار ضمن متوقف کردن دوباره صدور گاز به ترکیه، «۲۸ مجروح» بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این انفجار حدود نیمه‌شب پنجشنبه در شهر اِلِسکیرت استان آغری ترکیه، واقع در شرق این کشور رخ داد. فرماندار آغری به خبرگزاری دولتی ترکیه گفته است این انفجار که زمانی رخ داد که یک ماشین نظامی در حال عبور از کنار خط لوله گاز بود، ۲۸ سرباز را مجروح کرد.

رویترز گزارش کرده است که دلیل این انفجار هنوز مشخص نیست، اما روزنامه «وال استریت جورنال» می‌گوید، سخنگوی فرماندار آغری اظهار کرده است که این واقعه یک «خرابکاری» بوده است.

هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است، با این‌حال خبرگزاری رویترز تأکید می‌کند که «حزب کارگران کردستان» (پ کا کا) تا کنون بارها دست به عملیات انفجاری در خطوط لوله ترکیه زده‌اند.

انفجار روز پنجشنبه، تنها پنج روز پس از شروع مجدد صادرات گاز به ترکیه به وقوع پیوست. به عبارتی در دو هفته گذشته این دومین بار است که خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه منفجر و به دنبال آن صادرات گاز به ترکیه متوقف می‌شود.

۱۷مهرماه نیز خط لوله صادرات به ترکیه در شهر «دوغوبایزید» استان آغری منفجر شد که به دنبال آن صادرات گاز ایران به ترکیه برای چند روز متوقف شد. صادرات گاز ایران به ترکیه ۲۳ مهرماه و پس از تعمیر خط لوله از سر گرفته شده بود.

خط لوله گاز صادراتی ايران به ترکيه در گذشته نيز بارها منفجر شده است. مردادماه سال ۱۳۹۰ اين خط لوله شاهد انفجارهايی بود که در عمق ۶۰ کيلومتری خاک ترکيه صورت گرفت.

بهمن ماه سال گذشته نيز انفجارهايی در خطوط لوله گاز داخلی ايران به وقوع پيوست که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، کار «افراد خرابکار» بوده است.

تهران و آنکارا مردادماه سال ۱۳۷۵ قرارداد ۲۵ ساله‌ای را به امضا رساندند که بر اساس آن سالانه نزديک به ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز طبيعی ایران به ترکيه صادر می‌شود.
XS
SM
MD
LG