لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

قاسمی: با ترکیه درباره افزایش صادرات گاز مذاکره کردیم‬


رستم قاسمی وزیر نفت
رستم قاسمی وزیر نفت
رستم قاسمی وزیر نفت ایران می‌گوید که در جریان دیدار روز شنبه وی با جودت ییلماز، وزیر توسعه ترکیه، موضوع افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه و همچنین صدور گاز ایران به اروپا از مسیر ترکیه مذاکره شده و نتیجه این مذاکرات «مثبت» بوده است.

به گزارش روز شنبه شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی وابسته به وزارت نفت ایران، شانا، وزیر توسعه ترکیه نیز ضمن ابراز رضایت از مذاکرات صورت گرفته گفته است که قرار است هیات ایرانی برای مذاکرات بیشتر و جزئی‌تر با تانیر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه به آنکارا سفر کند.

به گزارش موسسه رادیو-تلویزیونی رسمی ترکیه، تی آر تی، آقای جودت که در راس هیات ترکیه‌ای برای شرکت در ۱۶-مین اجلاس کشورهای غیر متعهد به تهران سفر کرده بود با مقامات بسیاری از کشور‌ها در حاشیه این نشست گفتگو کرده است.

آقای جودت صبح روز شنبه طی مصاحبه‌ای با شبکه «تی آر تی» که همزمان با انتشار گزارش شانا منتشر شد، اگرچه بر تمایل ترکیه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد، اما در مورد مذاکرات گازی با ترکیه سخنی نگفت.

بر اساس گزارش «تی آر تی» حجم بازرگانی دو جانبه ایران و ترکیه در شش ماهه اول سال جاری میلادی به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است و انتظار می‌رود که این رقم تا پایان سال جای به ۲۰ میلیارد بالغ شود.

«مصرف داخلی بیش از تولید»

ترکیه روزانه ۲۴ تا ۲۶ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند. ایران هم اکنون در حال ساخت خط لوله ششم سراسری با ظرفیت انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز است. ایران می‌گوید با تکمیل این خط لوله امکان صادرات روزانه ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی فراهم می‌شود.

این در حالی است که گزارش سالانه شرکت بریتیش پترولیوم، (بی‌پی)، که ۲۹ خرداد ماه سال جاری منتشر شد، حاکی است که ایران طی سال گذشته کلا حدود ۱۵۲ میلیارد متر مکعب تولید و بیش از ۱۵۳ میلیارد متر مکعب مصرف گاز داشته است، به عبارتی دومین دارنده بزرگ نفت جهان، واردکننده گاز بوده است.

تولید گاز ایران در سال گذشته، حدود چهار درصد افزایش داشته است، در صورتی که مصرف گاز بیش از شش درصد افزایش داشته است.

ایران سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب از ترکمنستان گاز خریداری کرده و کمتر از این میزان، به ترکیه و ارمنستان گاز فروخته است.

از طرفی، مذاکرات درباره افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه در حالی است که به تازگی آنکارا بخاطر «عدم پایبندی ایران» به صادرات سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب به ترکیه، طبق قرارداد سال ۱۹۹۶، از ایران به دیوان دادرسی بین‌المللی شکایت کرده است. این کشور همچنین از ایران درخواست کرده است که قیمت گاز صادراتی به ترکیه را کاهش دهد.

کنعان یاووز، عضو هیات مدیره شرکت مادر پتروشیمی ترکیه، پتکم، ۷ شهریور ماه اعلام کرد که هم اکنون بهای هزار متر مکعب گاز وارداتی ترکیه از ایران ۵۰۰ دلار است، در حالی واردات گاز ترکیه از روسیه و جمهوری آذربایجان به ترتیب ۳۰ درصد و ۴۰ درصد ارزان‌تر از گاز ایران است.

روسیه ۵۸ درصد از گاز وارداتی ترکیه را تامین می‌کند و جمهوری آذربایجان نیز سالانه تا ۵ میلیاد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند.

ترکیه اگرچه پول نفت وارداتی از ایران را با لیره، واحد پول ترکیه، پرداخت می‌کند، اما پول گاز وارداتی از ایران را با دلار حساب می‌کند.

روزنامه حریت ترکیه نیز طی گزارشی که روز شنبه، ۱۱ شهریور منتشر کرده است، برپایه گزارش‌های رسمی از صادرات معادل ۱ میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار طلا طی ماه گذشته، ژوییه، از ترکیه به ایران خبر داده است. بر اساس این گزارش، بازرگانان ایرانی در نیمه اول سال جاری میلادی ۴. ۴ میلیارد دلار طلا از ترکیه خریده‌اند.

واردات طلا توسط ایران از ترکیه در حالی است که ترکیه، خود سه چهارم شمش طلای مورد نیاز کشور را از خارج وارد می‌کند.
XS
SM
MD
LG