لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

کاهش ۶۰ درصدی صادرات نفت ایران به ترکیه در ماه گذشته میلادی


خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۲۳ مردادماه، در گزارشی بر اساس داده‌های آماری شرکت‌های کشتیرانی از کاهش ۶۰ درصدی واردات نفت خام ترکیه از ایران طی ماه ژوئیه، در مقایسه با متوسط واردات نفت خام ایران توسط ترکیه در سال گذشته خبر داد.

این خبرگزاری در گزارش خود می‌افزاید که پالایشگاه دولتی توپراش، تنها خریدار نفت ایران در ترکیه، طی ماه ژوئیه، ماه گذشته میلادی، تنها دو محموله نفتی ۱۵۰ هزار تنی را از ترمینال نفتی «توتون چیفتلیک» ترکیه از ایران تحویل گرفته است که معادل واردات روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت است.

در این گزارش همچنین آمده است که آمریکا به خاطر کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ترکیه از ایران، این کشور را به مدت شش ماه از تحریم‌ها معاف کرده است.

با این حال حجم وارداتی نفت ترکیه از ایران از اول ماه ژوئیه که تحریم‌های بیمه‌ای اروپا علیه نفتکش‌های حامل نفت ایران آغاز شد به کمترین میزان خود رسیده است، یعنی رقمی معادل ۴۰ درصد متوسط واردات نفت خام ترکیه از ایران در سال ۲۰۱۱.

به عبارتی ترکیه طی این ماه واردات نفت خود از ایران را به نسبت سال گذشته تا ۶۰ درصد کاهش داده است.

ترکیه در سال ۲۰۱۱ به طور متوسط مشتری روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت ایران بود. این کشور در ماه ژوئن نیز واردات نفت خود از ایران را تا ۱۱۰هزار بشکه در روز کاهش داد، اگرچه ترکیه در ماه آوریل گفته بود که واردات نفت ایران را تنها تا ۲۰ درصد یعنی روزانه تا ۲۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد.

در این میان به گفته رویترز شرکت ترکیه‌ای توپراش کاهش واردات نفت ایران را با افزایش خرید نفت از روسیه، نفت نیمه‌سنگین عراق و همچنین نفت سبک لیبی و نیجریه جبران کرده است.

بر اساس این گزارش، ترکیه نهایتا واردات قسمتی از نفت انباشت شده ایران در بندر «سیدی کریر» مصر را به عنوان یک مسیر جایگزین برای واردات محموله‌های نفتی ایران که از خلیج فارس به دریای مدیترانه ارسال می‌شدند شروع کرده است، اما این محموله‌ها توسط خود نفتکش‌های ایرانی حمل می‌شود.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز ۳۰ تیرماه گزارش داده بود که ایران در بندر سیدی کریر مصر تا ۷ میلیون بشکه نفت انبار کرده و آماده فروش به مشتری‌ها با «تخفیف‌های سرسام‌آور» است.

این خبرگزاری می‌گوید مقدار نفت خام ایرانی جمع‌شده در این بندر ارزش تقریبی ۷۰۰ میلیون دلار را دارد که در ابتدا قرار بوده به ترکیه فرستاده شود، اما تحریم بیمه نفتکش‌ها باعث شد که کشتی‌های ترک از بارگیری آن خودداری کنند.

در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و آمریکا که به گزارش رویترز باعث کاهش ۵۰ درصدی صادرات نفت خام ایران از ماه ژوئیه شده است، ‌ایران تصمیم گرفته است بخشی از صادرات نفت خود را به کنسرسیومی از شرکت‌های خصوصی بسپارد تا از طریق آنها بتواند تا اندازه‌ای تحریم‌ها را دور بزند.

مجلس ایران ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری قانونی تصویب کرد که بر اساس آن، بخش خصوصی می‌تواند وارد حوزه واردات و فروش نفت خام و فراورده‌های نفتی شود.
XS
SM
MD
LG