لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

«دستکم ۳۰۰ تن» در درگیری‌های‌ آفریقای مرکزی کشته شدند


رئیس جمهور فرانسه درگیری‌های آفریقای مرکزی را «وحشتناک» خوانده و دبیرکل سازمان ملل خواهان اقدامی فوری در این زمینه شده است.
رئیس جمهور فرانسه درگیری‌های آفریقای مرکزی را «وحشتناک» خوانده و دبیرکل سازمان ملل خواهان اقدامی فوری در این زمینه شده است.
در حالی که شمار کشته‌شدگان موج تازه درگیری‌های فرقه‌ای در جمهوری آفریقای مرکزی به «دستکم ۳۰۰ تن» رسیده است٬ فرانسه روز جمه نزدیک به هزار نیروی نظامی را به منظور تامین امنیت٬ در این کشور مستقر کرد.

به گزارش روز جمعه٬ ۱۵ آذرماه خبرگزاری فرانسه٬ سربازان فرانسوی در خیابان‌های بانگوئی٬ پایتخت آفریقای مرکزی مستقر شده‌اند و در عین حال هزار و ۲۰۰ صلح‌بان سازمان ملل نیز در این شهر حضور دارند.

به گفته یک مقام صلیب سرخ درگیری‌های تازه در آفریقای مرکزی تا کنون دستکم ۳۰۰ کشته برجای گذاشته است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود می‌گوید صلیب سرخ تا کنون ۲۸۱ جسد را در سردخانه‌ها و خیابان‌ها شمارش کرده است. این در حالی است که شاهدان عینی از وجود چندین جسد دیگر در مناطقی که هنوز صلیب سرخ به آن مناطق دسترسی پیدا نکرده٬ خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ هزاران تن از ساکنان بانگوئی برای در امان ماندن از درگیری‌ها٬ در نزدیکی فرودگاه پایتخت که محل استقرار نیروهای فرانسوی و آفریقایی است٬ پناه گرفته‌اند.

تنش و هرج و مرج در آفریقای مرکزی از زمانی آغاز شده است که شبه‌نظامیان مسلمان این کشور با تشکیل ائتلاف «سه‌له‌کا»٬ ماه مه سال جاری دولت این کشور را سرنگون کرده و رهبر خود٬ میشل جوتودیا را به عنوان رئیس‌جمهور به قدرت رساندند. آقای جوتودیا نخستین رهبر مسلمان آفریقای مرکزی٬ کشوری با اکثریت مسیحی٬ است.

درگیری‌هایی که از روز پنجشنبه آغاز شده است٬ به طور عمده میان شبه‌نظامیان مسیحی هوادار فرانسوا بوزیزه٬ رئیس جمهور سرنگون شده و ائتلاف «سه‌له‌کا» است که حال البته نیروهای فرانسوی و چند کشور آفریقایی نیز به مقابله با شبه‌نظامیان مسلمان برخاسته‌اند.

اگرچه رئیس جمهور فعلی آفریقای مرکزی ائتلاف «سه‌له‌کا» را منحل اعلام کرده اما به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ به نظر می‌رسد قدرت ندارد جلوی تنش‌هایی که به وجود می‌آورد را بگیرد.

به گفته سازمان ملل٬آفریقای مرکزی همچنان درگیر خشونت است.

فرانسوا اولاند٬ رئیس جمهور فرانسه این درگیری‌ها را «وحشتناک» خوانده و بان گی‌مون٬ دبیرکل سازمان ملل نیز خواهان اقدامی فوری در این زمینه شده است.

جمهوری آفریقای مرکزی که تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود٬ دارای ۴.۵ میلیون جمعیت است. امید به زندگی در این کشور ۴۹ سال و میانگین درآمد روزانه٬ دو دلار است.
XS
SM
MD
LG