لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

معافیت دوباره چین٬ هند و کره جنوبی از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران


از زمان اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۲ تمامی ۲۰ خریدار نفت ایران از معافیت‌های دوره‌ای بهره برده‌اند.
از زمان اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۲ تمامی ۲۰ خریدار نفت ایران از معافیت‌های دوره‌ای بهره برده‌اند.
ایالات متحده آمریکا بار دیگر معافیت چین٬ هند و کره جنوبی از تحریم‌های نفتی ایران را تمدید کرد و اعلام کرد که چندین کشور دیگر نیز واجد شرایط معافیت از تحریم‌های نفتی ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزارت خارجه آمریکا روز جمعه هشتم آذرماه٬ چین٬ هند و کره جنوبی را برای شش ماه دیگر از تحریم‌ها نفتی علیه ایران معاف کرد.

این معافیت در ازای کاهش خرید نفت خام ایران از سوی این کشورها در سال ۲۰۱۳ میلادی صورت گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است که ترکیه و تایوان واجد شرایط معافیت از تحریم‌های نفتی هستند و مالزی٬ آفریقای جنوبی٬ سنگاپور و سریلانکا نیز که دیگر هیچ نفتی از ایران نمی‌خرند٬ می‌توانند مشمول این معافیت شوند.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران هر شش ماه یک بار مورد بازبینی قرار می‌گیرد و کشورهایی که میزان خرید نفتی خود از ایران را در سطحی پایین نگه می‌دارند٬ مورد معافیت قرار می‌گیرند.

بر اساس این معافیت‌ها٬ بانک‌هایی از این کشورها که در امور خرید نفت و مبادلات مالی نفتی دخیل هستند٬ از سیستم مالی آمریکا حذف نمی‌شوند٬ اقدامی که در موارد دیگر٬ در ازای تخطی کشورها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران٬ اعمال می‌شود.

از زمان اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۲ تمامی ۲۰ خریدار نفت ایران از معافیت‌های دوره‌ای بهره برده‌اند.

معافیت اخیر چین٬ هند و کره جنوبی از تحریم‌ها نفتی آمریکا علیه ایران در حالی درنظر گرفته شده است که رویترز می‌افزاید به دنبال توافق هسته‌ای سوم آذرماه میان ایران و ۵+۱ در ژنو٬ شش قدرت جهانی توافق کردند که دسترسی ایران به حدود ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های خارجی‌اش را برای مدت شش ماهه توافق و در ازای گام‌هایی از سوی ایران٬ فراهم کنند.

بر اساس این توافق هسته‌ای٬ ۵+۱ با توقف تلاش‌های بعدی برای پایین آوردن فروش نفت ایران موافقت کرده است و به خریداران نفت ایران اجازه داده است تا «مقدار متوسط فعلی نفت خام» مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنند.

در این میان اما آمریکا این حق را برای خود محفوظ نگه‌ داشته است که در صورت افزایش واردات نفت ایران از سوی این کشورها٬ آن‌ها را در فهرست سیاه خود قرار دهد.

بر اساس توافق هسته‌ای ژنو فروش نفتی ایران ایران می‌تواند روزانه یک میلیون بشکه باشد. صادرات نفت ایران سال ۲۰۱۲ و پیش از اعمال تحریم‌‌های آمریکا و اروپا علیه ایران٬ ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود.
XS
SM
MD
LG