لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

فیلم سینمایی «گشت ارشاد» از شبکه خانگی نیز جمع‌آوری شد


بخشی از طرح روی جلد نسخه دی وی دی فیلم گشت ارشاد
بخشی از طرح روی جلد نسخه دی وی دی فیلم گشت ارشاد
فیلم سینمایی «گشت ارشاد» که نمایش آن در سینماهای ایران پیشتر در پی اعتراض محافظه‌کاران متوقف شده بود، این‌بار از شبکه نمایش خانگی نیز جمع‌آوری شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، جابر انصاری، دبیر ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه، ۱۸ شهریورماه اعلام کرد که تا ۱۹ شهریورماه، «کلیه پوسترها و کالاهای مربوط به فیلم "گشت ارشاد" از مراکز توزیع در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود.»

وی در توضیح دلیل این تصمیم گفت: «پس از بازبينی نسخه منتشر شده از "گشت ارشاد" مشاهده گرديد تخلفاتی در تهيه بسته نهايی آن فيلم در ضمايم و محتوای اثر وجود دارد كه منجر به تصميم‌گيری در خصوص جمع‌آوری نسخه‌های توزيع شده در تهران و شهرستان‌ها شد.»

حمیدرضا نوروزی، رییس اتحادیه ویدئو رسانه نیز در این خصوص به ایسنا گفته است که «طرح روی جلد و پشت صحنه» نسخه خانگی این فیلم «بدون اخذ مجوز از سازمان سینمایی تولید و عرضه شده است».

گشت ارشاد، ساخته سعيد سهيلی داستان چند جوان را بازگو می‌کند که به دروغ خود را ماموران گشت ارشاد معرفی می‌کنند و از اين طریق قصد پول درآوردن دارند.



خبرگزاری فارس روز ۱۹ شهریورماه گزارش داده است که جمع‌آوری «گشت ارشاد» از شبکه خانگی به دنبال شکایت به گفته این خبرگزاری «جمعی از مردم متدین» به نمایش خانگی این فیلم صورت گرفته است.

معترضان در نامه‌ای که متن آن از سوی فارس منتشر شده، آورده‌اند که نسخه خانگی این فیلم «ضمن نمایش صحنه‌های حذف شده قبلی، اقدام به تهیه گزارش تصویری از مجموعه اعتراضات مردمی در بخش پایانی فیلم» کرده و افزوده‌اند که در این گزارش، اعتراض «آیات عظام، علما و مردم» به این فیلم مورد «توهین و استهزاء» قرار گرفته است.

معترضان خواستار «توقیف موقت و جلوگیری از توزیع و جمع‌آوری نسخه‌های توزیع شده» و همچنین «تعقیب قضایی» مسئولانی در وزارت ارشاد شده‌اند که برای پخش خانگی این فیلم مجوز صادر کرده‌اند.

خبرگزاری فارس می‌نویسد که در پی این شکوائیه، دادگستری با ارسال نامه به وزارت ارشاد خواستار معرفی عوامل توزیع کننده این فیلم و توضیح در مورد علت توزیع آن در شبکه خانگی شده بودند.

در نهایت روز ۱۸ شهریورماه حکم ابطال مجوز توزیع فیلم «گشت ارشاد» که از ۱۳ شهریورماه در شبکه خانگی قرار گرفته بود صادر شد.

مهدی عظیمی، قائم مقام اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، «توزیع بدون سانسور» این فیلم را «کذب محض» خوانده، اما تأکید کرده است که در «ضمائم» اثر توزیع شده تخلفاتی صورت گرفته که در دست بررسی است.

توقیف توزیع این فیلم در شبکه خانگی در حالی صورت می گیرد که هم اکنون نسخه قاچاق آن در ایران به فروش می رسد و نسخه ای از آن نیز بر روی سایت های اینترنتی قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG