لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

اعتراض انصار حزب الله و توقف نمايش «خصوصی» و «گشت ارشاد»


صحنه ای از فیلم «خصوصی»
صحنه ای از فیلم «خصوصی»

نابسامانی و آشفتگی در اکران سينماها. اين شايد صريح ترين توصيف از وضعيت نمایش فيلم در سينما های ايران باشد.

درپی اعتراض های صورت گرفته از جانب جريان معروف به انصار حزب الله، نمايش دو فيلمی که با مجوزهای وزارت ارشاد دولت محمود احمدی نژاد ساخته شده،متوقف شده است.

عليرضا سجادپور، مدير کل اداره نظارت و ارزشيابی وزارت ارشاد روز يکشنبه به خبرگزاری ايسنا گفت که در جلسه فوق العاده شورای صنفی نمايش به زودی دو فيلم جايگزين فيلم های«خصوصی» و «گشت ارشاد» خواهند شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:36 0:00
لینک مستقیم



فيلم هايی که انصار حزب الله می گويند که مصداق توهين به کليت نظام جمهوری اسلامی و ترويج ابتذال و شهوات هستند.

انصار حزب الله از آغاز نمايش اين دو فيلم در هفته پايانی سال گذشته با انتشار بيانيه ها و برگزاری تجمعات و راهپيمايی هايی، صريحا خواستار توقف نمايش آنها شده بود.

دامنه اين اعتراض ها و انتقادها به خطبه های اولين نماز جمعه سال ۱۳۹۱ در چند شهر از جمله تهران و مشهد هم کشيده شد.

فيلم خصوصی ساخته حسين فرح بخش داستان يک مدير دولتی سابق است که حالا در مقام مدير مسئول يک روزنامه منتقد با وجود داشتن همسر، با دختری جوان رابطه برقرار می کند.

گشت ارشاد، ساخته سعيد سهيلی هم داستان چند جوان است که به دروغ خود را در قالب ماموران گشت ارشاد جا می زنند و از اين راه قصد پول درآوردن دارند.

گشت ارشاد


رضا صديق، روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر درباره مخالفت های صورت گرفته نسبت به اين دو فيلم به راديو فردا می گويد: «اين دو فيلمی که انصار حزب الله به آن اعتراض کردند يکی ساخته سعيد سهيلی است و ديگری ساخته فرح بخش از تهيه کنندگان سينمای ايران است.

آقای صدیق می افزاید «هر دو فيلمساز، گرايش های نزديک به حاکميت دارند، حتی فرح بخش در اين يکسال اخير جزو منتقدان اصلی خانه سينما و سينماگران معترض به حساب می آمد و سعيد سهيلی هم از ابتدای فيلمسازی اش اثبات کرده است که فيلمساز نظام است.»

این روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر می گوید «سهیلی فيلمسازی است که ساخته و پرداخته و قوام گرفته نظام است و در حکومت جمهوری اسلامی رشد کرده است. او در اين چند وقت اخير به سينمای طنز و کمدی گرايش پيدا کرده و آخرين فيلم او هم گشت ارشاد است. نکته خيلی جالب اين است که هر دوی اين فيلمسازها عليرغم اينکه نزدیک حاکميت هستند و عليرغم اينکه حتی در جشنواره فجر منتقدين وقتی درباره اين فيلم ها صحبت می کردند، آنها را سفارش حکومت می دانستند، ولی الان شاهديم که انصار حزب الله در مورد اين فيلم ها بيانيه داده و آنها را خلاف فرهنگ و شئونات اسلامی و انقلاب می داند.»

تصميم به توقف اکران دو فيلم خصوصی و گشت ارشاد در حالی گرفته می شود که سازمان سينمايی کشور ، نهاد جايگزين معاونت سينمايی ، عصر روز شنبه با صدور اطلاعيه ای از تصميم توقف اين دو فيلم در شهرستانها بدون هماهنگی با اين نهاد انتقاد کرد . و گفت اين گونه نيست که با تصميم شخصی بتوان جلوی اکران آثار را گرفت.

اين اطلاعيه گمانه هايی مبنی بر تصميم مديران سينمايی دولت محمود احمدی نژاد برای مقاومت در برابر فشارهای وارده را تقويت کرد.

اما به فاصله يک روز بعد تصميم به جايگزينی اين دو فيلم به شکل رسمی تاييد شد.

رضا صديق بروز چنين اتفاقاتی در اکران فيلم ها را نشانه ای از وجود اختلاف ميان مديران فرهنگی دولت محمود احمدی نژاد و جريان های نزديک به حاکميت جمهوری اسلامی می داند.

آقای صدیق می افزاید «يک مقدار پارادوکس هست در رفتارهای حکومت و دولت که به نظرم نشان دهنده اختلاف بين ديدگاه های حاکميت و دولت است. ما تقريبا از بعد از اتمام رياست جمهوری آقای خاتمی شاهد اين نوع تجمع ها و بيانيه ها در دولت آقای احمدی نژاد نبوديم.»

وی می گوید «به نظر می رسد که اين نوع رفتار بعد از سوال از احمدی نژاد در مجلس که به شکلی از مقام بالاتر اجازه برای طرح اين گونه نقدها صادر شد، اختلافات درون حکومتی را نشان می دهد که هميشه انصار حزب الله اهرمی در دست حاکميت و نه دولت بوده است برای اينکه بتواند با توسل به آن به اعمال فشارهای بيشتر دست بزند.»

رضا صدیق در پایان می افزاید «الان که اين تجمع صورت گرفته به نظر من بايد از اين پس شاهد اين باشيم که دولت مقداری دست به عصاتر در بحث نمايش فيلم حرکت کند تا تجمعات انصارحزب الله ادامه پيدا نکند. چون ادمه پيدا کردن اين تجمع ها منجربه بروز همان اتفاقاتی خواهد شد که در دوره خاتمی افتاد و به سود دولت آقای احمدی نژاد در اين شرايط نخواهد بود.»

روز يکشنبه مسئولان سينمايی حوزه هنری با صدور بيانيه ای از توقف اکران فيلم های خصوصی و گشت ارشاد که آنها را ضد ارزش ناميده اند در سينماههای متعلق به اين نهاد خبر دادند.

تصميمی که با انتقاد حبيب کاووش، سخنگوی شورای صنفی نمايش مواجه شده است.
آقای کاووش به خبرگزاری ايسنا گفته است : حوزه هنری کمی احساسی برخورد کرده است و قانون بايد برای همه ملاک باشد.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG