لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

نگرانی‌ از بحران در صنعت مرغ و تخم مرغ ایران


بر اساس آمارهای رسمی حدود ۱۶ هزار واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت‌های مختلف و حدود ۱۴۰ کارخانه جوجه‌کشی در ایران فعالیت می‌کند.
بر اساس آمارهای رسمی حدود ۱۶ هزار واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت‌های مختلف و حدود ۱۴۰ کارخانه جوجه‌کشی در ایران فعالیت می‌کند.
زنگ خطر در مورد وقوع بحران در صنعت مرغ و تخم مرغ در ایران به صدا درآمده است، بحرانی که از حدود دو سال پیش بارها به شکل کمبود این دو محصول غذایی و یا گرانی آنها بروز کرده است.

رئیس انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه ۲۳ فروردین‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اتفاقات سال ۹۰ در صنعت مرغ گفت در پاییز سال ۹۰ به این دلیل که خرید تضمینی با قیمت مناسبی صورت نگرفت و ذخیره سازی مناسب انجام نشد و نیز به دلیل کمبود سویا، قیمت جوجه به شدت نزول کرد.

حسن مهربانی افزود همین دلایل باعث کاهش انگیزه تولید کنندگان برای تولید و کمبود مرغ در ماه رمضان سال گذشته شد.

او اشاره کرد تولیدکنندگان مرغ از دو هفته گذشته از دولت خواسته‌اند پس از اتمام تعطیلات نوروز به اصلاح قیمت بپردازد و ذخیره‌سازی مرغ را آغاز کند. به گفته وی اما دولت هنوز این کار را جدی نگرفته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:00 0:00
لینک مستقیم

به گزارش موسسه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات صنعت مرغداری، مصطفی سیدمصطفوی، دبیر انجمن جهانی علوم طیور شاخه ایران، بهمن ماه سال پیش با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص برخی از مشکلات این صنعت اشاره کرده است: «یکی نوسان در قیمت‌ها است و بی‌نظمی در برنامه تولید و عدم ارتقای کیفیت تولید. سطح فنی مرغ‌داری‌ها هنوز آن طور که باید و شاید ارتقا پیدا نکرده است.»

دراین ارتباط رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌ روزه با انتقاد از آنچه تصمیمات نادرست مسئولان نامید، گفت پس از آن‌که با کمبود مرغ روبرو شدیم با اتخاذ یک تصمیم اشتباه واردات مرغ با هر قیمت و از هر طریقی انجام شد.

همچنین به گزارش روزنامه اعتماد حسین مقدم‌نیا، رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، آبان‌ماه سال گذشته گفته بود قیمت تمام مواد مورد نیاز برای پرورش مرغ نیازمند صرف هزینه‌های ارزی است، اما امروز ما شاهد نوسان قیمت ارز هستیم و همین موضوع بر قیمت مرغ اثر گذاشته است.

بر اساس آمارهای رسمی حدود ۱۶ هزار واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت‌های مختلف و حدود ۱۴۰ کارخانه جوجه‌کشی در ایران فعالیت می‌کند.

دراین میان رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌ روزه خواستار اصلاح قیمت‌ها، تخصیص ارز برای وادرات نهاده‌ها، تخصیص ارز به موقع برای گشایش اعتبار و ثبت سفارش جدید شد و گفت اگر برای تخصیص ارز برای وادرات ذرت و سویا تاخیری به وجود آید گرفتاری‌های جدی برای این صنعت به وجود می‌آید.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG