لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

خودداری دو شرکت بیمه از ارائه خدمات به تانکرهای ذخیره کننده نفت ایران


رویترز می‌گوید «حدود ۹۰ درصد» از تانکرهای جهان تحت پوشش بیمه‌های غربی هستند
رویترز می‌گوید «حدود ۹۰ درصد» از تانکرهای جهان تحت پوشش بیمه‌های غربی هستند
گزارش‌ها حاکی است که در راستای تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا، دو شرکت بیمه اروپایی، ارائه خدمات به نفتکش‌هایی را که در تجارت نفتی ایران دخیل بوده‌اند، متوقف کرده‌اند. این نفتکش‌ها، محموله نفتی متعلق به ایران را انبار می‌کردند.

خبرگزاری رویترز، روز جمعه، ۲۱ مهرماه، گزارش کرد که اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد شرکت بیمه «نورث» که مقر آن در بریتانیا است، به همراه شرکت بیمه «گارد» نروژ، که دومین شرکت بیمه دریایی بزرگ در سطح جهان به شمار می‌رود، از شهریورماه، به آن دسته از نفتکش‌های شرکت هنگ کنگی «تایتان» که به انبار محموله‌های نفتی ایران می‌پرداختند، بیمه ارائه نمی‌کند.

رویترز می‌افزاید که این تانکرها نفت ایران را برای شرکت نفتی «ویتول» و شرکت کشتیرانی «گلَمارین» ذخیره می‌کردند.

اگرچه تحریم‌های اتحادیه اروپا که ۱۱ تیرماه به اجرا درآمد بر عدم تعلق گرفتن بیمه به نفتکش‌هایی که نفت ایران را «حمل» می‌کنند تأکید دارد، رویترز بر اساس مدارکی که در دست دارد می‌گوید به نظر می‌رسد این دو شرکت،‌ بر این باورند که بیمه نفتکش‌هایی که به ذخیره نفت ایران می‌پردازند نیز خالی از ریسک نیست.

شرکت بیمه «نورث» ۲۴ شهریورماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام تایتان مبنی بر ذخیره کردن نفت ایران، «اگر ناقض "متن" تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران نباشد، "فحوای کلام" این تحریم‌ها را نقض می‌کند». این شرکت تأکید کرد که امکان آن وجود دارد که در آینده کشتیرانی تایتان ابعاد دیگری از تحریم‌ها را نقض کند.

شرکت گارد نیز ۱۷ شهریورماه انصرافش از همکاری با تایتان را در بیانیه‌ای اعلام کرد.

به گزارش رویترز، شرکت تایتان، حدود یک پنجم از درآمد سالانه خود را که برابر با «۶۴ میلیون دلار» است، از طریق ذخیره‌ شناور نفت به دست می‌آورد.

این دو شرکت بیمه و شرکت تایتان توضیحات تازه‌تری به خبرگزاری رویترز ارائه نکرده‌‌اند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا در حالی ارائه خدمات بیمه به نفتکش‌های حامل نفت ایران را ممنوع کرده‌اند که رویترز می‌گوید «حدود ۹۰ درصد» از تانکرهای جهان تحت پوشش بیمه‌های غربی هستند.

تحریم‌های غربی به منظور واداشتن ایران به پاسخگویی در خصوص برنامه به گفته غرب «مشکوک» هسته‌ای ایران به اجرا در آمده است. ایران ضمن خودداری از پاسخگویی به این نگرانی‌ها، دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند و به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG