لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

اپلیکیشن «پِیپِر»؛ سرویس جدید خبرخوان فیس‌بوک


پس از ‌آن‌که مدیرعامل فیس بوک اعلام کرد که این شرکت در سال جاری اپلیکیشن‌های مستقلی را تولید کرده که بدون وابستگی به شبکه فیس‌بوک عمل خواهند کرد، روز پنجشنبه یک اپلیکیشن مستقل برای دسترسی به اخبار توسط این شرکت وارد بازار شد که نام آن «پِیپر» (Paper) است.

به نوشته وب‌سایت «مَشِبِل» این ابزار جدید که برای تلفن‌های موبایل طراحی و ساخته شده، از ۱۹ بخش مختلف مضامین و مطالب خبری از جمله ورزش، موسیقی، فرهنگ و فن‌آوری٬ خبرها را جمع آوری کرده و به کاربران ارائه می‌کند.

این اپلیکیشن در عین حال یک بخش نیوزفید دارد که در حقیقت همان پایانه خبری است که کاربران فیس‌بوک تاکنون روی این شبکه اجتماعی از آن استفاده می‌کردند٬ ولی طراحی آن با نمونه خانگی فیس‌بوک کمی متفاوت است.

اپلیکیشن «پیپر» به شکلی طراحی شده است که با نمونه معمولی شبکه فیس‌بوک متفاوت باشد. اندازه تصاویر آن و همینطور برگه‌های بایگانی مضامین خبری آن کمی بزرگتر است و حاشیه تزئینی آبی رنگ اپلیکیشن‌های خانگی فیس‌بوک را ندارد.

کاربران با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند تصمیم بگیرند که برای چه بخش‌هایی از مطالب خبری مشترک شوند. مطالب خبری مورد علاقه هر مشترک قرار است بر اساس سیستمی تعیین و به وی عرضه شود که ترکیبی است از محاسبات ریاضی و دخالت انسان.

البته در مرحله فعلی بخش‌های خبری مختلفی که این ابزار در اختیار کاربران قرار می‌دهد نمی‌توانند کاملا براساس سلیقه وی تنظیم شوند و به همین خاطر در بعضی از موارد خبرهایی که به همه کاربران داده می‌شود فارغ از اینکه در کجا هستند و یا اخبار چه شهری برای آنها مهم است، یکسان خواهد بود. ولی به گفته مسئولان شرکت فیس‌بوک در آینده نحوه گزینش و نیوزفید هر مشترک شخصی‌تر خواهد شد.

این اپلیکیشن در عین حال یک ابزار پیش‌نمایش دارد که کاربران قبل از ارسال و انتشار مطالب خود روی آن٬ می‌توانند آنها را ببینند و در صورت لزوم اصلاح کنند. هر آنچه را که یک مشترک روی اپلیکیشن «پیپر» ببیند و یا منتشر کند٬ به صورت اتوماتیک روی اپلیکیشن خبری وی در شبکه فیس‌بوک گنجانده می‌شود.

وب سایت فن آوری «مشبل» در این گزارش می‌افزاید با وجود موفقیت عظیم فیس‌بوک در زمینه آگهی‌های تجاری برای کاربران موبایل‌های هوشمند٬ اپلیکیشن جدید در آغاز کار بدون پخش آگهی تجاری به بازار عرضه می‌شود.

درست یک روز قبل از اعلام خبر مربوط به عرضه این اپلیکیشن جدید، مارک زاکربرگ در جلسه‌ای به طور علنی در مورد طرح‌های این شرکت برای محصولات آینده صحبت کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: «اگرچه هنوز هم بخش اعظم رشد اقتصادی این شرکت از طریق اپلیکیشن‌های فعلی ما تامین خواهد شد٬ ما ساخت و عرضه ابزارهای جدیدی را شروع خواهیم کرد که مدتهاست روی آنها تمرکز کرده‌ایم و به ابزارهای بسیار مفیدی بدل خواهند شد، درست مثل حالتی که اینستاگرام پیدا کرده است.»

اپلیکیشن «پیپر» توسط یک تیم ۱۵ نفره از بخش پژوهش و طراحی موسسه فیس‌بوک که اصطلاحا به آن «آزمایشگاه خلاق» می‌گویند٬ طراحی و ساخته شده است. از مدتها پیش اخبار و شایعاتی در مورد ساخت این اپلیکیشن پخش شده بود و از قرار معلوم از سالها پیش یکی از پروژه‌های اصلی و مورد علاقه کریس کاکس مدیر بخش محصولات فیس‌بوک بوده است.
XS
SM
MD
LG